- Man9927 juli 2025 om 12:09
Sinds een kleine week heb ik op het puntje van mijn tong witte bultjes, deze zitten bij elkaar met een rode achtergrond zeg maar. Ik heb 3 plekken dicht bij elkaar waar dit zit.
Nu dacht ik in eerste instantie aan verbranding in de mond, maar dit voelt toch wel anders en is meestal binnen een paar dagen weer weg.
Nu maak ik me er niet zo heel veel zorgen om, het is meer dat het best wel irriteert en pijn doet. ’s avonds wat meer dan in de ochtend.
Wat zou dit kunnen zijn ? Ik heb vorige week met een dame best wel lang innig aan het zoenen geweest. Dus ik denk of een SOA of een schimmelinfectie.
Zijn er nog huis, tuin en keuken middeltjes tegen de irritatie ?
Mocht het volgende week nog aanhouden dan ga ik naar de huisart.
Ik heb geprobeerd foto’s te maken, maar in het echt zie je het nog wat beter.
Bijlagen:
8 reactiesReagerenMan9927 juli 2025 om 12:10
Peter (huisarts)
27 juli 2025 om 23:36De gegroepeerde blaasjes op je bovenlip lijken op een herpes infectie. Dat kan dus een “ gewone” koortslip infectie zijn. Van de SOA’s zou je kunnen denken aan een herpes simplex virus type 2, wat ook herpes genitalis kan veroorzaken.
Reageren
Het is mogelijk om dit virus te kweken, bij je huisarts, zolang als er blaasjes zitten.Man9928 juli 2025 om 14:32Bedankt voor de reactie, de irritatie/pijn trekt gelukkig weer wat weg. Nog wel wat rodige vlekken op punt tong, maar oké. Ik produceerde voor mijn gevoel ook meer speeksel, het was gewoon irritant.
Ik weet niet of het helpt, maar ik heb ook wat kokosolie in mijn mond weg laten smelten, heeft mij toen geholpen met een schimmel (op een andere plek)
Wat het misschien ook kan zijn is dat ik laatste tijd nogal eenzijdig eet, ik heb het idee dat dat bij mij soms ook aften in de mond kan veroorzaken, maar deze heb ik nu niet.
Mocht het weer terug komen dan ga ik naar de huisarts.
ReagerenMan9923 augustus 2025 om 08:38Het is trouwens jammer dat je op dit forum niet kan inloggen, nu kan iedereen onder mijn naam berichten plaatsen, dat even terzijde.
Nog even een update: Het leek echt beter te gaan, maar de pijn/irritatie is tot nu toe 2 à 3 keer terug gekomen. Ik heb er nu genoeg van en ga maandag naar de huisarts. Ik werd ook een keer wakker met een dikke lip, aften zowel boven als onder aan de zijkant van de lippen (deze kun je net niet zien aan de buitenkant), aften aan de binnen kant van de wang. En rode plekken met een witte rand aan de zijkant van de tong en punt van de tong. Ik heb wel vaker aften gehad, maar nooit op de plekken die ik nu noem, alleen aan de voorkant rechtsonder op de wang zeg maar.
Nog wat foto’s (trouwens lastig om duidelijke foto’s te maken):
ReagerenBijlagen:
Man9923 augustus 2025 om 08:40Man9923 augustus 2025 om 08:43Man992 april 2026 om 20:33Nog even terugkomend op dit probleem:
Het is uiteindelijk vanzelf overgegaan gelukkig, als ik veel stress heb of erg vermoeid (gaan vaak hand in hand) dan komt het een beetje terug, maar niet meer zo irriterend. Ik weet dus niet wat het is. Het enigste wat ik nog weet waar ik op onderzocht ben is de ziekte van Crohn, dan kun je ook last van de tong krijgen. En later ook nog een soa test die negatief was.
Ik vermoed dat het een of andere voor mij nieuwe schimmels is, zeg het maar…
ReagerenLyli25 mei 2026 om 11:12Hoi, na een tong partij krijg ik hetzelfde (met de zelfde partner mijn vriend). Daarom dat ik hier ook ben beland om te onderzoeken wat het is. Ik denk dat het speeksel van de ander mijn eigen flora en fauna van de mond gewoon verstoord. Nieuwe bacteriën. Heb het elke keer, trekt binnen paar dagen weg, maar zijn pijnlijke bultjes die precies zo een klein puntje van mijn tong aannemen.
Geen zorgen, volgensmij gewoon je mond die probeert te herstellen van de nieuwe bacteriën.
ReagerenBijlagen: