Zoeken Vraag het forum

Rechten apotheker

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Jolanda

Onlangs heb ik iets heel naars mee gemaakt en daarom heel bewust mijn toestemming voor het LSP ingetrokken. Ik wil even tijdelijk zelf de regie in handen hebben.

Nu had ik medicatie voorgeschreven gekregen van een dermatoloog, deze heeft het gestuurd naar de apotheek. Nu kwam ik er vandaag achter dat de aporheker gebeld heeft met de dermatoloog, dit is iets wat ik juist niet wil.

Mijn vraag is mag de apother ten alle tijden zomaar zonder mijn toestemming de arts bellen die medicatie heeft voorgeschreven?

Verder heeft die medicatie ook een wisselwerking van medicatie die ik van de psychiater heb. Nu wilde de apother, wederom zonder mijn toestemming, ook de psychiater bellen en ook nog even inzicht krijgen in mijn bloedwaarden. Dit heb ik kunnen voorkomen.

Mijn vraag mag/kan hij zomaar andere behandelaars van mij gaan bellen?

Verder begrijp ik heel goed dat je moet oppassen met wisselwerkingen en snap ik het nut van het LSP maar nogmaals dat is nu even een bewuste keuze. Ik hoop dat u het antwoord voor mij heeft wat betreft mijn privacy.

6 reacties
    Reageren
    John (moderator)

De apotheker kan , mag en moet in principe contact hebben met de voorschrijver als er een conflict tussen meerdere medicijnen is. Dat hoort bij de zorgplicht van de apotheker. Juist de apotheker moet dat in de gaten houden. Dat is vooral om te voorkomen dat er medicijnen worden genomen die ernstige wisselwerking kunnen hebben met andere medicijnen. Als de apotheker dit niet zou doen en er iets mis gaat met een patiënt, is de apotheker daarvoor verantwoordelijk en deels aansprakelijk.

Reageren
    Jolanda

Maar heb ik hier zelf dan nergens wat over te zeggen? Of met mijn toestemming? En is het normaal dat hij zomaar de psychiater gaat bellen en om bloed uitslagen gaat vragen?

Ik vind dit allemaal zo raar.

Reageren
    John (moderator)

Dat is niet raar, maar voor je eigen bescherming… Het is de wettelijke plicht van de apotheker om dat te bewaken. Bij sommige medicijnen bijvoorbeeld, moet er goed worden gekeken naar de leverfunctie. En als de leverwaarden door andere medicijnen te hoog zijn, kan het zo zijn dat je bepaalde medicijnen dus niet mag hebben omdat het gevaarlijk en zeer schadelijk voor je gezondheid kan zijn . De apotheker mag ze dan ook niet verstrekken.
    Het heeft overigens niet eens wat met je LSP te maken, want de apotheker kan dat niet inzien , maar met de verplichte registratie medicijngebruik bij de apotheker.

Reageren
    Jolanda

Dus als ik het goed begrijp kan ik hier helemaal niets aan doen? Ook niet als ik het aangeef of ergens voor teken?

Hij staat gewoon in zijn recht?

Reageren
    John (moderator)

Dit is in de wet zo vastgelegd. Het is niet zijn recht maar zijn plicht.

Reageren
    Jolanda

Bedankt voor uw snelle en duidelijke uitleg!

Reageren
Reageer op: Rechten apotheker
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

4 min leestijd

Hoe vaak moet je je ogen laten meten?

5 min leestijd

Wat is een ooginfarct? Alles over symptomen, oorzaken en herstel

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.