Zoeken Vraag het forum

apotheek en merkmedicijnen

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • John
    Vandaag,  heb ik een conflict gehad met de apotheker van een BENU apotheek.
    Het gaat om het volgende.
    Mijn partner gebruikt sinds jaren het geneesmiddel Risperdal. Janssen-Cilag. Eerder is er een generiek middel Risperidon verstrekt, dat tot 2 x toe grote problemen heeft veroorzaakt m.b.t. de werkzaamheid. Er ontstonden bij mijn partner ernstige psychoses met suïcidale episodes. Destijds is door de huisarts besloten vanwege medische noodzaak terug te gaan naar Risperdal Janssen Cilag onder vermelding van Medische Noodzaak op recept en vermelding van met merkmiddel. Sinds 2013 is dat zonder problemen verlopen.
    Vandaag echter weigerde de apotheker het merkmiddel uit te geven. Reden hiervoor was, dat de ziektekostenverzekeraar (VGZ) maar ook CZ alleen maar generieke middelen zou vergoeden. Ik heb de apotheker erop gewezen deze informatie niet overeenstemt met de regelgeving. Ook kenbaar gemaakt dat de ziektekostenverzekeraar dit stellig ontkent. De apotheker overhandigde een flyer waarin ook stond, dat de apotheker bij twijfel overlegt met de voorschrijver en er dan alsnog een merkmiddel uitgegeven kan worden mits er een medische noodzaak is. Ook dit werd door de apotheker van de hand gewezen. Zijn  reactie: het staat er wel,maar betalen doen ze niet. Er is geen overleg geweest tussen apotheker en voorschrijver. Ik kon het merkmiddel wel krijgen maar dan moest ik het geheel zelf betalen.
    Op de website  van de KNMP en de ziektekostenverzekeraars kan ik andere informatie vinden. Ook in Besluit Zorgverzekering staat in artikel 2.8, dat een specialite /merkproduct door de ziektekostenverzekeraars moet worden vergoedt, als er sprake is van een medische noodzaak en dat op het recept is vermeldt.
    Zijn er meer mensen die tegen dit probleem aanlopen? Meer mensen die geen merkproduct krijgen van de apotheek ondanks dat de werking minder is, omdat de ziektekostenverzekeraar dat niet zou betalen?
Reageer op: apotheek en merkmedicijnen
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

Haartransplantatie bij stress en haaruitval
5 min leestijd

Stress en haaruitval: hoe zit dat precies?

3 min leestijd

Symptomen van zwangerschap: dit zijn de eerste signalen

4 min leestijd

Baarmoederontsteking: hoe krijg je het en welke symptomen zijn er?

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.