Zoeken Vraag het forum

endometriose?

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Anoniem

Hallo ik ben een meisje van 17,

Mijn menstruaties zijn altijd heftig, ik krijg rillingen als ik weet dat het alweer zover is.
    De eerste dagen ben ik duizelig, lusteloos, moet ik overgeven, last van mijn rug en dan ook nog eens erge buikpijn. Ik verlies ook veel bloed, vandaar dat ik kamp met bloedarmoede.
    In het begin kon ik de pijn wel verdragen, maar naarmate ik ouder werd, werd de pijn steeds erger. De meeste pijn zit bij de bekken.
    Hiervoor moet elke maand pijnstillers innemen om normaal te functioneren op school. Ik maak mijn eigen lichaam langzaam van binnen kapot met al die pijnstillers, dus heeft iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn? Endometriose?
    Ik durf niet naar de huisarts, want ik wil niet doorgestuurd worden naar een gynaecoloog. Ik vind mezelf te jong voor zó’n onderzoek.

14 reacties
    Reageren
    John (moderator)

Het komt wel vaker voor dat de eerste jaren van de menstruatie heftig en grillig verlopen. Maar als je duidelijkheid wil hebben over wat er aan de hand is, zul je toch naar een dokter moeten.
    [quote]Ik durf niet naar de huisarts, want ik wil niet doorgestuurd worden naar een gynaecoloog. Ik vind mezelf te jong voor zó’n onderzoek.[/quote]Het is nog maar de vraag of je ueberhaupt doorgestuurd zou moeten worden. Je vindt jezelf te jong voor zo’n onderzoek. Waarom vindt je dat?

Reageren
    Anoniem

Ik menstrueer al 6 jaar nu, dan moet het toch wel overgaan?
    Sorry ik was niet duidelijk, ik ben vaak naar de huisarts gegaan voor dit probleem. Hij bleef maar aanhouden dat het normaal is op leeftijd van 13, inmiddels drie jaar veder en het is erger geworden. Op mijn 16e ben ik terug gegaan en hij zei dat als ik nog steeds dezelfde klachten had dat ik dan door werd gestuurd naar de gynaecoloog. Ben nooit meer teruggegaan voor dit probleem..

Op je 17e een vaginaal onderzoek doen vind ik best gênant en pijnlijk.

Reageren
    John (moderator)

Een vaginaal onderzoek blijft gênant ook al ben je 60. Echt pijnlijk is het ook niet. Ook hier speelt leeftijd eigenlijk geen rol.

Maar je hebt gelijk na 6 jaar zou dat langzaam over moeten zijn.
    PMS is het meest voor de hand liggend. Een bezoek aan de gynaecoloog zou toch eigenlijk wel aan te raden zijn. Of de gynaecoloog ook een vaginaal onderzoek doet is nog maar de vraag.

Reageren
    Anoniem

Dat is waar…
    Ik ga maar langs de huisarts.

Kan een gynaecoloog ook andere onderzoek uitvoeren om achter een oplossing te komen?

Reageren
    Anoniem

hee,

Ik ben ook 17 en heb precies hetzelfde, alleen vindt mijn stiefmoeder het niet goed als ik hiervoor naar de huisarts ga, want volgens haar is die pijn heel normaal (flauwvallen/overgeven/afspraken af moeten zeggen terwijl ze hier zelf helemaal geen last van heeft)…
    een paar maanden terug heb ik haar uiteindelijk over kunnen halen en kreeg ik van de huisarts de pil voorgeschreven maar hier werd ik juist nog zieker van…
    Zelf weet ik ook nog niet wat ik ga doen en ik snap je twijfel heel erg, maar mocht je echt duidelijkheid willen is het misschien toch handig om langs de huisarts/gynaecoloog te gaan.

Hopelijk vind je snel een oplossing!!

Reageren
    John (moderator)

Er zijn zeker meerdere onderzoeken mogelijk. Maar dat laten we toch ter beoordeling van de gynaecoloog. Nogmaals: een inwendig vaginaal onderzoek is niet altijd nodig.

Reageren
    Anoniem

Ja dat heb ik ook met de pil!! Ik ben er meteen mee gestopt, ik ga gewoon een afspraak maken en kijken wat daaruit komt.
    Laat je weten hoe het uiteindelijk met je afloopt?
    Ik hoop dat jij ook snel een oplossing vindt 🙂

En Tandor bedankt voor het beantwoorden van mijn vragen, voor je moeite en tijd.

Reageren
    John (moderator)

Graag gedaan.
    Laat even wat weten als je bij de huisarts bent geweest

Reageren
    Anoniem

Zal ik doen 😀

Reageren
    Anoniem

Hey Tandor
    Vandaag ben ik langs de huisarts gegaan en ik heb nu een afspraak met de gynaecoloog staan. Veder moest ik naar een diëtist, omdat de HA denkt dat ik niet goed eet. Ik zie wel wat daaruit komt, maar ik ben wel opgelucht dat ik de stap heb gezet!
    Bedankt nogmaals!

Reageren
    John (moderator)

Graag gedaan.

Heel goed dat je bent geweest!! Houd me op de hoogte van hoe het verder gaat als je wilt.

Reageren
    Anoniem

Dankjewel 🙂
    Ik heb volgende week vrijdag de afspraak, ik laat je weten hoe het veder afloopt.

Reageren
    Anoniem

Hey Tandor!
    dat is lang geleden 😉

Helaas moest ik wel een vaginaal onderzoek ondergaan, het was echt een naar gevoel, maar gelukkig was het snel over. Er is niets geks gevonden, alleen kreeg ik wel te horen dat ik PMS heb. En dat ik daar maar mee moet leven.
    Ik moet nu regelmatig sporten (wat niets voor mij is..) en me houden aan een dieet. Ik ben best tevreden met de uitslag liever PMS dan endometriose! Nu hoef ik niet meer te piekeren en kan ik weer veder met mijn leven..

In ieder geval bedankt voor alles 😀

Reageren
    John (moderator)

Graag gedaan.

Laat over een tijdje nog even weten hoe het dan met je gaat.

Reageren
Reageer op: endometriose?
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

Haartransplantatie bij stress en haaruitval
5 min leestijd

Stress en haaruitval: hoe zit dat precies?

3 min leestijd

Symptomen van zwangerschap: dit zijn de eerste signalen

4 min leestijd

Baarmoederontsteking: hoe krijg je het en welke symptomen zijn er?

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.