- Elisa19 juni 2018 om 23:21
Hallo,
Ik ben 16 jaar en we vermoeden dat ik endometriose zou kunnen hebben. Ik heb altijd al een moeizame menstruatie gehad met veel pijn. Het laatste jaar is deze buikpijn tijdens/voor/na de menstruatie erg hevig geworden. Hiernaast heb ik veel last van pijn in de onderrug, vermoeidheid, hoofdpijn en tijdens de menstruatie problemen en hevige pijn bij de ontlasting.
Vorig jaar is bij een gynaecoloog uitgewezen dat mijn eisprong niet goed verloopt, waardoor ook is besloten dat ik aan de pil moest om zo min mogelijk ongesteld te worden. Uiteindelijk een zware pil gevonden waar mijn menstruatie niet gelijk door heen ging. Maar als ik dan menstrueer, is de pijn alsnog extreem.
Nu heb ik gelezen over verschillende methodes hoe endometriose wordt vastgesteld.
Ik las hier verschillende dingen zoals een kijkoperatie / MRI / echo / inwendig onderzoek.
Ik zie zelf heel erg op tegen het inwendig onderzoek en mijn vraag was dus ook of dat dit echt nodig is om endometriose vast te stellen?
En wat voor behandelingen zijn er?Alvast erg bedankt voor het reageren.
Een 16-jarig meisje dat in paniek is
1 reactieReagerenJohn (moderator)
20 juni 2018 om 00:46Een inwendig onderzoek zal altijd plaats moeten vinden. Over de behandelingen kan ik zo niets zeggen. Eerst moet er vastgesteld worden of je inderdaad endometriose hebt en in welke mate.
Reageren