Zoeken Vraag het forum

veel te lang afscheiding

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • krampje

hoi
    ik heb al 1 jaar en 2 maanden afscheiding en ben nog nooit ongesteld geweest maar heb wel 2 maanden geleden 1 keer in julli en augustus bloed gehad maar dat is maar een keer per maand en het is maar 1 drupje en nu heb ik heb niet meer maar dat bloed wat ik had in juli was in augustus op de zelfde dag wil iemand me helpen

3 reacties
    Reageren
    Lieke

Je hebt al een jaar lang een medisch probleem, lees ik. Ben je hiermee bij de huisarts geweest? Wat heeft de huisarts hierover verteld?

Reageren
    Anoniem

Als je meisjes op school hoort praten, lijkt het soms of ze allemaal op hun elfde of twaalfde jaar al ongesteld worden. Daar kun je ongerust van worden als je zelf nog niet ongesteld bent geweest.

Die ongerustheid is niet nodig. Bij de meeste meisjes komt de eerste menstruatie tussen hun elfde en zestiende. Een eerste menstruatie als je veertien of vijftien bent, is dus heel normaal.

Vaak heb je nog geen menstruatie, maar merk je wel aan je lichaam dat er iets aan het veranderen is. Je krijgt geleidelijk borsten en schaamhaar. Dat is het bewijs dat je vrouwelijke hormonen goed werken. Je eerste menstruatie komt dan op een gegeven moment vanzelf.

Ook al ben je op je zestiende nog niet ongesteld geworden, dan is dat nog geen reden om ongerust te zijn. Dat kan gewoon ‘de natuur’ zijn.

Maar soms zijn er andere oorzaken waardoor de eerste menstruatie (nog) niet komt: Soms kunnen spanningen thuis of op school ervoor zorgen dat je niet ongesteld wordt. Sporten is gezond; alleen als je heel intensief aan sport doet (topsport, zware trainingen), kan dat er soms de oorzaak van zijn dat je menstruatie niet komt. Als je erg mager bent of streng aan de lijn doet, kan je menstruatie wegblijven.

Lees verder in de patiëntenbrief van het Nederlands Huisartsen Genootschap over Wachten op de eerste menstruatie op:
    http://nhg.artsennet.nl/kenniscentrum/k_voorlichting/NHGPatientenbrieven/NHGPatientenbrief/PBU14a.htm

Reageren
    Lois

Ik heb dat probleem ook al heel lang, ik heb al iets meer als 2 jaar afscheiding. Maar ik sport ook heel veel wel 12 uur in de week, kan het daar iets mee te maken hebben?

Reageren
Reageer op: veel te lang afscheiding
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

4 min leestijd

Hoe vaak moet je je ogen laten meten?

5 min leestijd

Wat is een ooginfarct? Alles over symptomen, oorzaken en herstel

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.