- Anoniem17 september 2018 om 18:10
Hoi allemaal,
Voor zolang ik me kan herinneren ben ik 3/4 dagen voor mijn menstruatie al “niet te genieten”. Niks is dan leuk, iedereen is stom en ik haat mezelf ontzettend. Ik menstrueer al sinds mijn 10e en kan me niks anders herinneren dan dat het altijd zo is geweest. De afgelopen jaren worden de klachten erger. Vorige week donderdag een ontzettende woedeaanval gehad. Heb op apparatuur ingeslagen en geschreeuwd alsof mijn leven ervan afhing. Waarom? Om helemaal niks. Zelfs de mensen met wie ik werk spreken me er op aan, dat ik zo snel op de kast te jagen ben en dat ze het idee krijgen dat ik niks leuk vindt. Ik vind dat heel erg, want zo ben ik niet. De klachten komen op rond de ovulatie en 3/4 dagen voor de menstruatie worden ze extreem. Ik weet niet meer wat ik met mezelf aan moet, ik heb het idee dat ik alle controle over mezelf verlies. Alsof er een zwarte waas aan woede in m’n hoofd zit. Nu ben ik vandaag ongesteld geworden en 3 keer raden. Klachten als sneeuw voor de zon verdwenen. Ik weet dat dit PMS is, maar ik weet niet wat ik moet mezelf. Welke anticonceptie (die ik momenteel niet gebruik) kan de klachten enigzins doen verminderen?
4 reactiesReagerenAnoniem17 september 2018 om 21:50Als ik u was zal ik even langs de dokter gaan om dit te bespreken.
ReagerenJohn (moderator)
18 september 2018 om 01:34de anticonceptiepil zou een mogelijkheid kunnen zijn. Bespreek het met je huisarts
ReagerenCatootje18 september 2018 om 14:50Kan te maken hebben met je voedingspatroon, met oestrogeendominantie en met tekorten aan bepaalde voedingsstoffen.
Zou zorgen voor complexe koolhydraten, eiwitten, vetten en vezels bij elk eetmoment, zodat je bloedsuikerspiegel stabiel blijft. dit is ook beter voor je hormonen en neurotransmitters. Diverse vitaminen, mineralen, vetzuren en aminozuren kunnen helpen je hele gezondheid te ondersteunen en helpen bij pms of menstruatieproblemen. Denk aan stofjes als magnesium, zink, chroom, vitamine B, C en D, gammalinoleenzuur en omega 3.
Veel vrouwen hebben te maken met oestrogeendominantie. Dan is het oestrogeen relatief te hoog, ten opzichte van het progesteron. Dit kan tot tal van klachten geven, onder andere ook pms. Goede voeding is dan belangrijk en gebruik van middelen die het teveel aan oestrogeen helpen af te breken. Onder andere kurkuma en lijnzaad. Een goed middel is natuurlijke progesteroncrème. Pilgebruik verergert juist de oestrogeendominantie en hormonale anticonceptie in het algemeen doet niet bepaald veel goeds voor je lichaam.
ReagerenValyrianSteel19 september 2018 om 20:37Ik heb hetzelfde! Niet normaal meer.. helaas nog niets gevonden wat hiertegen helpt
Reageren