- Keelie18 december 2017 om 21:58
Hallo, ik ben een meisje van 14 (50 kilo en 1.80) Vorige maand ben ik soort van ongesteld geworden. Ik had toen opeens een bruine vlek in mijn onderbroek. Uiteindelijk heb ik een maandverband gepakt enz maar na een tijd zat er steeds niks in. Wel elke keer als ik van de wc ging zat het wel in de wc. Het kwam er dus alleen uit op de wc.. kan dit door de spanning van de eerste keer komen? (Het ging 5 dagen door) En nu had ik mij boor bereid op de 2e keer maar dat was precies 28 dagen daarna en mijn menstruatie duurde de vorige keer 5 dagen? Heb ik dan een regelmatige cyclus? Of is dit gewoon toeval de eerste (en tweede) keer? Ik kan er jammer genoeg slecht over praten met mijn moeder, jullie zullen vast denken.. waarom? Zij is het toch ook? Ja klopt maar op een of andere manier praat ze er niet over tegen mij, ze geeft me geen tips en koopt ook geen dingen ervoor voor mij. En als ik iets vraag erover geeft ze kort een antwoord en begint ze over een nieuw onderwerp. Ik vind maandverband verschrikkelijk want ze voelen aan als luiers. Dus heb ik in mijn eentje tampons gekocht. (Gewoon normale van jumbo, wist niet welke ik anders moest kopen) ik probeer het nu de eerste dag en ben nog niet doorgelekt. Ook met inbrengen heb ik geen probleem. Maar ben ik nog niet te jong voor een tampon? En moet ik mijn moeder vertellen dat ik al tampons gebruik? En als ik de tampon verwissel zit er wel een beetje bloed op (beetje donker) maar dat betekent dat ik dus niet meer alleen bloed op de wc.. dus ben ik nu echt ongesteld? Of was ik dat de vorige keer ook al? Kan iemand mijn vragen beantwoorden. (Ook de 1ste keer had ik geen buikpijn de 2e maand wel) en heb ik niet een te regelmatige cyclus?
Av bedankt!
Gr keelie!11 reactiesReagerenJohn (moderator)
18 december 2017 om 22:19Dat zal je menstruatie zijn. Je bent ook net te jong om tampons te gebruiken. je menstruaties kunnen wel nog onregelmatig zijn om dat je er nu pas mee begint. Je forse ondergewicht kan daar ook nog invloed op hebben. En dat is wel zorgelijk.
ReagerenKeelie18 december 2017 om 23:14Voor mijn gewicht ga ik al naar een diëtiste. Maar moet ik stoppen met tampons? En als ik precies 28 dagen er tussen heb dan is dat toch juist het erg op een regelmatige cyclus? Of is dit gewoon toeval?
ReagerenJohn (moderator)
18 december 2017 om 23:20Nee, je hoeft niet e stoppen met tampons. Geen reden voor. als je ze maar regelmatig verschoont. Aangezien het is de tweede keer is, kun je over regelmatigheid nog niets zeggen.
ReagerenKeelie19 december 2017 om 21:18Het is nu de 2e dag van mijn menstruatie en ik bloed echt verschrikkelijk veel, zo veel dat ik om het half uur mijn tampon moet vervangen!! Is dat normaal? En hoe moet ik dat doen met slapen? Want ik durf geen maandverband want ik lig heel erg schuin en ben bang dat het er langs gaat. Is dit normaal? En wat moet ik doen? Ik kan natuurlijk ook niet op school om het half uur de les uit. Ook heb ik veel buikpijn…
ReagerenJohn (moderator)
19 december 2017 om 21:40Dat kan wel eens voor komen. bespreek het met je moeder…je bent een beetje laat met die vraag, anders had je een periodebroekje bij de drogist kunnen halen.
ReagerenKeelie10 januari 2018 om 12:25Ik ben nu 2x ongesteld geweest en ik verwacht dat de 3e x gewoon binnen kort komt maar ik verlies de hele maand door heel wit glibberig slijm. Soms is het zelfs zoveel dat het langs mijn benen naar beneden gaat. Niet zo fijn dus als je op school bent. En dus moet ik nu de hele maand maandverband dragen omdat er zoveel naar buiten komt 🙁 wat moet ik doen?
ReagerenJohn (moderator)
10 januari 2018 om 12:27Gewoon even rustig afwachten. het is normaal verschijnsel als je pas menstrueert.
ReagerenKeelie17 januari 2018 om 20:05Morgen heb ik gym, bij ons is het normaal op school dat je gewoon meedoet als je ongesteld ben. Alleen ik ben hevig ongesteld en ben bang dag ik doorlek, hoe groot is die kans? Ik gebruik Ob+ tampons en durf gewoon niet te gymen in de angst dat ik doorlek. Heeft u misschien tips? En ik heb 2 uur lang gym btw. Hoe groot is de kans dat je doorlekt als je hevig bloed en je 2 uur moet gymen en je wel gewoon Ob+ gebruikt? Ik ga wel vervangen gelijk voor en na gym, als ik me ga doen 😉 anders maar weer een dagje fake zieken
ReagerenJohn (moderator)
17 januari 2018 om 20:10Ik denk eerlijk gezegd dat doorlekken wel zal meevallen met een tampon
ReagerenKeelie17 januari 2018 om 20:20Oke dus ik moet gewoon proberen mee te gymen en de kans dat ik doorlek is heeel klein?
ReagerenJohn (moderator)
17 januari 2018 om 20:30juist
Reageren