- Anoniem17 december 2015 om 15:05
Kort: langdurig (jaren) clonazepam voogeschreven gekregen door de huisarts, enkele dagelijkse doses van 2 mg. De huisarts heeft van stoppen geen verstand.
Aangezien rechtstreeks afbouwen zo problematisch is, overweeg ik andere stragegiƫen. Diazepam wordt veel gebruikt en min of meer aanbevolen.
Diazepam is wel een wat “rommelig” (“dirty”) middel in die zin dat het middel zelf en de actieve metabolites zich in het lichaam ophoopt.
In het verleden heb ik kort diazepam geprobeerd. Het middel verschilde van clonazepam als dag en nacht. Ook was ik bezorgd ta.v. het ontstaan van fysieke afhankelijkheid/tolerantie t.o.v. dit middel. Want wat als het uiteindelijk niet werkt ? Na langdurig gebruik kan het twee maanden duren eer alles weer uit het lichaam is. En als ik eenmaal overgestapt ben op diazepam, tolerantie optreedt t.o.v. de sederende eigenschappen ben ik misschien “het haasje”.Daarom overweeg ik Tranxene. Ik heb wel op het (Engelstalig) internet gelezen dat er een “protocol” zou bestaan om clonazepam af te bouwen met Tranxene, maar het is heel moeilijk om daar meer informatie over te krijgen.
Tranxene is in feite desmethyldiazepam/nordiazepam, de actieve metaboliet van diazepam.
Ik kan me voorstellen dat het minder sederend is en dat fysieke afhankelijkheid minder snel optreedt. Die informatie is nogal anecdotisch van aard, een enkele keer lees ik ook wel iets anders.
Er zou natuurlijk ook minder sprake zijn van accumulatie.Is het inderdaad minder sederend en toch wel geschikt als mogelijk afbouwmiddel ? Hoe lang de werkingsduur is (niet “halfwaardetijd”), is mij onbekend.
Ik heb eigenlijk ook moeite met het vinden van informatie ovber dit middel. Vraag op een “benzo withdrawal” forum naar Tranxene, dan wordt al gauw diazepam/Ashton Method aanbevolen.12 reactiesReagerenJohn (moderator)
17 december 2015 om 15:24Het is inderdaad moeilijk om duidelijke info te vinden.
Reageren
In ieder geval heeft Tranxene geen duidelijke voordelen t.o.v. diazepam. Het werkt eveneens spierverslappend en cumulatie is eveneens mogelijk.
Of het minder sederend is, kan van persoon tot persoon verschillen. Net als het optreden van fysieke afhankelijkheid
Het zou wel als afbouwmiddel gebruikt kunnen worden ter onderdrukking van de onttrekkingsverschijnselen.Anoniem17 december 2015 om 15:57Hoi, heb zelf wel in het verleden, twintig jaar geleden, ervaring gehad met tranxene en afbouwen en stoppen. Afbouwen lukte wel, stoppen was lastig. Na een stoppoging lukte het niet direct en ik kan je vertellen dat het moeilijk was omdat de spanning en angst weer hoop opliepen, bij een tweede wel, nu dus twintig jaar zonder.
Reageren
Kan wel zinvol zijn voor je klachten ook natuurlijke middelen te gebruiken, zoals magnesium. Zelf wel ervaren dat mijn klachten mede waren ontstaan door bepaalde tekorten en voedingsallergieƫn.Anoniem18 december 2015 om 17:51Cumulatie is inderdaad mogelijk, maar minder.
Tranxene is in feite diazepam zonder de diazepam, om het simpel te stellen.
Diazepam=diazepam+metaboliet desmethyldiazepam (+overige niet werkzame metabolieten)
Tranxene=desmethyldiazepamMogelijk treedt minder snel fysieke afhankelijkheid op, is het minder sederend. Tolerantie to.v. de sederende eigenschappen zou relatief snel optreden.
Maar ik ben hier dus niet zeker van, en informatie over de werkingsduur is nauwelijks te krijgen. De ellende is dat in de literatuur Librium en diazepam worden aangeprezen als “wondermiddelen”.Het punt is dat clonazepam zo’n hel is, en ik zware fysieke afhankelijkheid t.o.v. een ander probleemmiddel er niet bij kan hebben !
ReagerenAnoniem18 december 2015 om 17:54En affiniteit t.o.v. receptoren (“alpha subunits”) kan ik voor desmethyldiazepam zo niet vinden.
ReagerenJohn (moderator)
18 december 2015 om 18:01Ik heb de informatie helaas ook niet. Dat zijn vragen voor een neurofarmacoloog.
ReagerenAnoniem18 december 2015 om 18:07“neurofarmacoloog” Interessante opmerking. Waar zou ik die evt. kunnen vinden ? Snel googlen leverde niets op.
Werkzaam als arts, of academisch, maakt niet uit.
ReagerenJohn (moderator)
18 december 2015 om 18:13Er zijn er wel hoor.
Reageren
Prof.Dr. Cools in Nijmegen of Dr. Peter Groot in Maastricht ( daarnaast ook ervaringsdeskundige) http://www.sympopna.nl/presentatiemhe/ip2.pdfAnoniem19 december 2015 om 12:39Enig idee over hoe ik daadwerkelijk contact/advies/informatie kan krijgen ?
Ik heb al eens eerder per email contact gezocht met Peter Groot, geen respons.
Ik kan natuurlijk wel een emailtje versturen … een verwijzing door de huisarts zal wel niet kunnen.
Die mensen hebben het natuurlijk ook heel druk.
ReagerenAnoniem19 december 2015 om 13:13Ik had het eerst niet gezien … maar als het gaat om Lex Cools, die is inmiddels overleden.
ReagerenJohn (moderator)
19 december 2015 om 15:06Ik zou Peter Groot een mailtje sturen…. Dat Cools overleden was wist ik niet.
ReagerenAnoniem30 december 2015 om 22:24Toch nog respons van Groot gekregen.
Helaas weet hij het ook niet, en ook weet hij niet waar die informatie wel verkrijgbaar is.
ReagerenJohn (moderator)
30 december 2015 om 22:40Het grootste probleem is dat niemand zich gaat bezighouden met de afbouw van een specifiek middel…dat is in principe ook niet mogelijk. We meer in algemene zin, maar daar weten we van dat het ontoereikend is.
Reageren