Zoeken Vraag het forum

Meer informatie gezocht over afbouwen clonazepam met Tranxene

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Anoniem

Kort: langdurig (jaren) clonazepam voogeschreven gekregen door de huisarts, enkele dagelijkse doses van 2 mg. De huisarts heeft van stoppen geen verstand.

Aangezien rechtstreeks afbouwen zo problematisch is, overweeg ik andere stragegiƫen. Diazepam wordt veel gebruikt en min of meer aanbevolen.
    Diazepam is wel een wat “rommelig” (“dirty”) middel in die zin dat het middel zelf en de actieve metabolites zich in het lichaam ophoopt.
    In het verleden heb ik kort diazepam geprobeerd. Het middel verschilde van clonazepam als dag en nacht. Ook was ik bezorgd ta.v. het ontstaan van fysieke afhankelijkheid/tolerantie t.o.v. dit middel. Want wat als het uiteindelijk niet werkt ? Na langdurig gebruik kan het twee maanden duren eer alles weer uit het lichaam is. En als ik eenmaal overgestapt ben op diazepam, tolerantie optreedt t.o.v. de sederende eigenschappen ben ik misschien “het haasje”.

Daarom overweeg ik Tranxene. Ik heb wel op het (Engelstalig) internet gelezen dat er een “protocol” zou bestaan om clonazepam af te bouwen met Tranxene, maar het is heel moeilijk om daar meer informatie over te krijgen.
    Tranxene is in feite desmethyldiazepam/nordiazepam, de actieve metaboliet van diazepam.
    Ik kan me voorstellen dat het minder sederend is en dat fysieke afhankelijkheid minder snel optreedt. Die informatie is nogal anecdotisch van aard, een enkele keer lees ik ook wel iets anders.
    Er zou natuurlijk ook minder sprake zijn van accumulatie.

Is het inderdaad minder sederend en toch wel geschikt als mogelijk afbouwmiddel ? Hoe lang de werkingsduur is (niet “halfwaardetijd”), is mij onbekend.
    Ik heb eigenlijk ook moeite met het vinden van informatie ovber dit middel. Vraag op een “benzo withdrawal” forum naar Tranxene, dan wordt al gauw diazepam/Ashton Method aanbevolen.

12 reacties
    Reageren
    John (moderator)

Het is inderdaad moeilijk om duidelijke info te vinden.
    In ieder geval heeft Tranxene geen duidelijke voordelen t.o.v. diazepam. Het werkt eveneens spierverslappend en cumulatie is eveneens mogelijk.
    Of het minder sederend is, kan van persoon tot persoon verschillen. Net als het optreden van fysieke afhankelijkheid
    Het zou wel als afbouwmiddel gebruikt kunnen worden ter onderdrukking van de onttrekkingsverschijnselen.

Reageren
    Anoniem

Hoi, heb zelf wel in het verleden, twintig jaar geleden, ervaring gehad met tranxene en afbouwen en stoppen. Afbouwen lukte wel, stoppen was lastig. Na een stoppoging lukte het niet direct en ik kan je vertellen dat het moeilijk was omdat de spanning en angst weer hoop opliepen, bij een tweede wel, nu dus twintig jaar zonder.
    Kan wel zinvol zijn voor je klachten ook natuurlijke middelen te gebruiken, zoals magnesium. Zelf wel ervaren dat mijn klachten mede waren ontstaan door bepaalde tekorten en voedingsallergieƫn.

Reageren
    Anoniem

Cumulatie is inderdaad mogelijk, maar minder.
    Tranxene is in feite diazepam zonder de diazepam, om het simpel te stellen.
    Diazepam=diazepam+metaboliet desmethyldiazepam (+overige niet werkzame metabolieten)
    Tranxene=desmethyldiazepam

Mogelijk treedt minder snel fysieke afhankelijkheid op, is het minder sederend. Tolerantie to.v. de sederende eigenschappen zou relatief snel optreden.
    Maar ik ben hier dus niet zeker van, en informatie over de werkingsduur is nauwelijks te krijgen. De ellende is dat in de literatuur Librium en diazepam worden aangeprezen als “wondermiddelen”.

Het punt is dat clonazepam zo’n hel is, en ik zware fysieke afhankelijkheid t.o.v. een ander probleemmiddel er niet bij kan hebben !

Reageren
    Anoniem

En affiniteit t.o.v. receptoren (“alpha subunits”) kan ik voor desmethyldiazepam zo niet vinden.

Reageren
    John (moderator)

Ik heb de informatie helaas ook niet. Dat zijn vragen voor een neurofarmacoloog.

Reageren
    Anoniem

“neurofarmacoloog” Interessante opmerking. Waar zou ik die evt. kunnen vinden ? Snel googlen leverde niets op.

Werkzaam als arts, of academisch, maakt niet uit.

Reageren
    John (moderator)

Er zijn er wel hoor.
    Prof.Dr. Cools in Nijmegen of Dr. Peter Groot in Maastricht ( daarnaast ook ervaringsdeskundige) http://www.sympopna.nl/presentatiemhe/ip2.pdf

Reageren
    Anoniem

Enig idee over hoe ik daadwerkelijk contact/advies/informatie kan krijgen ?

Ik heb al eens eerder per email contact gezocht met Peter Groot, geen respons.

Ik kan natuurlijk wel een emailtje versturen … een verwijzing door de huisarts zal wel niet kunnen.

Die mensen hebben het natuurlijk ook heel druk.

Reageren
    Anoniem

Ik had het eerst niet gezien … maar als het gaat om Lex Cools, die is inmiddels overleden.

Reageren
    John (moderator)

Ik zou Peter Groot een mailtje sturen…. Dat Cools overleden was wist ik niet.

Reageren
    Anoniem

Toch nog respons van Groot gekregen.

Helaas weet hij het ook niet, en ook weet hij niet waar die informatie wel verkrijgbaar is.

Reageren
    John (moderator)

Het grootste probleem is dat niemand zich gaat bezighouden met de afbouw van een specifiek middel…dat is in principe ook niet mogelijk. We meer in algemene zin, maar daar weten we van dat het ontoereikend is.

Reageren
Reageer op: Meer informatie gezocht over afbouwen clonazepam met Tranxene
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Let op: je vraag en bijlagen zijn openbaar zichtbaar. Controleer daarom of afbeeldingen geen namen, gezichten, patiƫntnummers of andere herkenbare persoonsgegevens bevatten. Toch iets persoonlijks gedeeld? Meld het bij de moderators.

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

Naar de huisarts gaan
5 min leestijd

Naar de huisarts: wat kost een consult en wat wordt vergoed?

4 min leestijd

Lipoedeem: de vragen die mensen het vaakst stellen

Kun je staar voorkomen?
4 min leestijd

Kun je staar voorkomen?

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Let op: je vraag en bijlagen zijn openbaar zichtbaar. Controleer daarom of afbeeldingen geen namen, gezichten, patiƫntnummers of andere herkenbare persoonsgegevens bevatten. Toch iets persoonlijks gedeeld? Meld het bij de moderators.

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.