- Anoniem21 oktober 2015 om 21:40
Beste forum.
Mijn vriendin is 20 jaar en is +- 12 weken zwanger.
Omdat zij zwanger is moest ze stoppen met het medicijn Abilify,
Dit is een antipsychotisch medicijn die ze eigenlijk echt nodig heeft Ivm,1 tik stoornis in het gezicht en andere plekken op haar lichaam.
2 om angst en depressie te voorkomen.
3 zichzelf niet terug trekt van de buiten wereld.Door deze bovengenoemde klachten te hebben genoemd kunt u begrijpen dat ze nu niet echt lekker in haar vel zit,
Nu vooral omdat ze zwanger is en er van alles met haarlichaam gebeurt door Hormonen.mijn vriendin heeft nu na het stoppen van haar medicatie een aantal klachten zoals ik had beschreven hierboven.
Tuurlijk weten we dat dit ook heeft te maken met ontwenningsverschijnselen maar het baart ons beide zorgen op het gebied van stress en het omgaan van bepaalde emoties vooral nu ze zwanger is.
Ook heb ik gelezen dat er opzich niet erg veel bekent is over het medicijn en zwangerschap in combinatie, Wel is er bekend dat het invloed kan hebben aan het eind van de zwangerschap.weet er iemand of er hiervoor een vervangend medicatie is die de boven genoemde klachten kunnen verminderen ook tijdens een zwangerschap.
1 reactieReagerenJohn (moderator)
21 oktober 2015 om 22:01Uit het Farmacotherapeutisch kompas:
[quote]Teratogenese: Bij de mens en bij dieren, onvoldoende gegevens. Farmacologisch effect: Neonatale ontwenningsverschijnselen en reversibele extrapiramidale symptomen zijn waargenomen na blootstelling aan antipsychotica in het laatste trimester van de zwangerschap. Bij dieren zijn, na intra-uteriene blootstelling bij de nakomelingen, cognitieve functiestoornissen op de volwassen leeftijd waargenomen. Advies: Alleen op strikte indicatie gebruiken. Kinderen van moeders die gedurende het derde trimester aripiprazol gebruikten, controleren op tremor, spierstijfheid of -zwakte, slaperigheid, agitatie, ademhalings- en voedingsproblemen.Overgang in de moedermelk: Ja. Advies: Het gebruik van dit geneesmiddel of het geven van borstvoeding ontraden.[/quote]
Er zijn inderdaad nog onvoldoende gegevens bekend. Wel over gebruik in de laatste 3 maanden.(laatste trimester) Wel is het zo dat gebruik gedurende de zwangerschap voor ontwenningsverschijnselen bij de baby kan zorgen bij pasgeborenen.
Als de psychische klachten te groot worden moet dat toch overlegd worden en er een keuze worden gemaakt welke klachten ernstiger zijn. De psychische klachten van de moeder en de eventuele invloed daarvan op de zwangerschap of de problemen voor de pasgeboren baby
Dat geldt in principe voor alle AP’s.Lees ook:
Reageren
http://hulpgids.nl/informatie/medicijnen/antipsychotica/antipsychotica-zwangerschap.html