Zoeken Vraag het forum

(graag snel antw.) Combinatie paracetamol en ibuprofen

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Nick

Ik verga momenteel van de hoofdpijn en mijn huisarts heeft gezegd dat ik dan paracetamol en ibuprofen kan nemen. Maar ik weet niet hoe vaak dat maximaal mag en hoe lang je moet wachten voor je het weer neemt.

Help me alstublieft!

20 reacties
    Reageren
    brenda A

je moet je gewoon aan de gebruiksaanwijzing houden.
    je mag het inderdaad wel samen innemen.
    heb je wel vaker zo’n hoofdpijn, weet je de oorzaak?
    beterschap, Brenda

Reageren
    Nick

Ik heb inderdaad vaker hoofdpijn, al heel mijn leven. Ben in behandeling geweest bij dokters en fysiotherapeuten maar niemand heeft de oorzaak kunnen vinden. In de gebruiksaanwijzingen staat helaas niks over combinaties van paracetamol en ibuprofen dus al helemaal niets over de doseringen. Bedankt voor je reactie!

Reageren
    brenda A

je moet je gewoon aan de doseringen houden, dus die van de Paracetamol EN die van de Ibuprofen.
    neem niet meer dan de max.dosis van ieder, liever wat minder,
    Paracetamol liever niet meer dan 5x p.d. 500 mg met minstens 4 uur ertussen b.v. 8 uur 12 uur 16 uur 20 uur en dan om 0.00 uur 1 voor de nacht indien nodig…….
    ben je al eens bij een Chiropractor of Manueeltherapeut geweest?
    Acupuntuur geprobeerd? Homeophaat?
    groetjes, Brenda

Reageren
    Axlbo

Het kan aan een blokering in de ruggewervel liggen. Een manueel zou hier wel naar kunnen kijken.
    Verder Ibu en Para kan je tegelijk nemen als je je maar aan de dosering houdt. Sommige mensen kunnen wel gevoelig zijn voor Ibu, dus houdt dit in de gaten.
    Het voordeel van ibu en para tegelijk nemen is dat de pijn langere tijd gestild wordt. Para wordt sneler opgenomen in het lichaam, waarbij Ibu een tijdje nodig heeft om op te lossen.

Reageren
    Anoniem

Paracetamol werkt alleen pijnstillend en koorstverlagend. Ibuprofen werkt pijnstillend, koorstverlagend en ontstekingsremmend. Bij een tandvleesontsteking kan daarom beter ibuprofen gebruikt worden vanwege de ontstekingsremmende eigenschappen. Blijkt echter dat deze ibuprofen onvoldoende pijnstilling geeft dan mag hierbij paracetamol worden gebruikt. Let wel op de dosering, daar bij combineren van deze middelen men niet meer uit mag gaan van de maximum dosering van 6 tabletten paracetamol, omdat men dan ook al een bepaalde dosis van de ibuprofen heeft ingenomen. 2 tabletten paracetamol naast de ibuprofen is geen enkel bezwaar en zelfs aan te raden indien er onvoldoende pijnstilling optreedt. (HK)

Bron: ziekenhuis.nl

Verder van horen zeggen: Let op, als je ibu langere tijd gebruikt kan je maagbloedingen krijgen, en ook paracetamol (ook als het niet in combinatie is met andere medicijnen) mag je maar een bepaalde tijd gebruiken (zie bijsluiters). Wil je ze langer gebruiken, bel je huisarts voor advies.

Reageren
    Anoniem

stoppen met chocola,noten en wijn. Dat helpt enorm

Reageren
    Hedra
    1. Mag ik ibuprofen gebruiken en na 4 uur paracetamol zetpil
    Reageren
    John (moderator)

Ja dat mag.  Als je veel pijn hebt, kun je ze ook samen nemen. Dat versterkt de pijnstillende werking van de middelen.

Reageren
    Ryan

3x per dag 1000mg paracetamol + 600mg Ibuprofen

Reageren
    Erik

ik heb tot mb 45ste ieder weekend zware hoofdpijn gehad. Ook last van kindermigraine. Toen ik op mn 45ste stopte mwt roken en me niet meer tussen rokers bevond was mn hoofdpijn verdwenen. Al 24 jaar….

Reageren
    Miranda

Ik heb2 weken terug een beginnende gisteren een wortelkanaalbehandeling gehad die is afgemaakt. De eerste x had ik geen pijn maar nu kreeg ik nadat de verdoving is uitgewerkt gelijk veel pijn en dat gaat met brufen 600 ook niet weg.

Ik neem nu om 6  14  en 22 uur 600 brufen en om 11 en 18 uur 2 paracetemollen maar de pijn zakt niet echt het flauw alleen iets af.

Wat doe ik verkeerd of weet iemand wat ik anders kan doen.

De tandarts zegt dat het napijn is maar van mij mag de kies eruit. Uk zie nu al tegen de nacht op.

Wie weet raad?

Reageren
    John (moderator)

Ik neem nu om 6  14  en 22 uur 600 brufen en om 11 en 18 uur 2 paracetemollen maar de pijn zakt niet echt het flauw alleen iets af.

Je moet de paracetamol tegelijk met de ibuprofen innemen om een betere pijnstilling te krijgen

Reageren
    sjon

Ik heb zelf een ooronsteking. Ik heb net mijn 8ste 600 ibuproven genomen pijn is niet te houden

Reageren
    John (moderator)

Terug naar de dokter dan.
    Je kunt 600 mg brufen combineren met 1000 mg paracetamol. Tegelijk innemen. Maar geen 6 x per dag.

Reageren
Reageer op: (graag snel antw.) Combinatie paracetamol en ibuprofen
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

3 min leestijd

Anticonceptie en hormonen: welke past bij jou?

4 min leestijd

Hoe groot is de kans op een zwangerschap?

4 min leestijd

Seks tijdens de zwangerschap: wat verandert er?

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.