- Femke23 maart 2010 om 11:27
Hallo! Ik slik een jaar lang effexor 150 mg vanwege paniekaanvallen. Ik wil er graag vanaf en heb in overleg met mijn huisarts besloten af te bouwen. Sinds een week slik ik nu 75 mg. Na vier dagen werd ik misselijk; ik droom veel/raar; heb erge hoofdpijn en ik zie vlekken, met name rechts. Kan iemand mij vertellen hoe lang deze bijwerkingen duren en wat ik er tegen kan doen? Alvast bedankt!
10 reactiesReagerenGuido24 maart 2010 om 23:50Het is algemeen bekend dat onttrekkingsverschijnselen kunnen optreden bij antidepressiva. Er wordt daarom geadviseerd Efexor geleidelijk af te bouwen.
Van Efexor zijn de volgende onttrekkingsverschijnselen bekend: angst, slaapproblemen, agitatie, duizeligheid, hoofdpijn, spierpijn, misselijkheid, vermindering van eetlust en zweten.
De klachten die u beschrijft zouden kunnen worden veroorzaakt door het afbouwen van het Efexor gebruik. Het is daarom te overwegen of u uw afbouwschema zou kunnen verlagen. Het is bijvoorbeeld mogelijk met 32,5mg p/w te minderen. Doe dit altijd in overleg met de behandelend arts.
Het zien van vlekken valt niet direct onder de bekende bijwerkingen. Maar als u bedoelt dat u duizelig bent, dan kan dat weer wel. Als u acuut en permanent zwarte vlekken ziet is dat een reden de huisarts te bellen.
ReagerenAnoniem25 maart 2010 om 00:53Lees ook:
Stoppen met paroxetine, bijverschijnselen
http://www.dokter.nl/forum/Medicijnen/195632-stoppen-met-paroxetine-bijverschijnselen.htmlEffexor
Reageren
http://www.dokter.nl/forum/Medicijnen/34722-Effexor.htmlmous30 mei 2012 om 17:08ik ben ontzettend moe,1 dag gaat het wat beter en dan ineens weer moe,.Het zit tussen mijn borsten dat moe gevoel,waar ook alle emotie’s zitten normaal.
ReagerenAnoniem14 juni 2014 om 08:18Een tip om af te bouwen…..na diverse mislukte pogingen,.
verdiep je middels internet in Kambo!!
Wat een uitkomst!succes, groeten,
Tiny
ReagerenAnoniem14 juni 2014 om 08:30Efexor moet, evenals Seroxat, uiterst langzaam afgebouwd worden met de 5-10% per 3-6 weken reductieregel.
Reageren
Bij een verkeerde of te snelle afbouw zullen supplementen je niet of nauwelijks meer helpen.
Korreltjes tellen is dan het devies. Zie voor uitstekende informatie ook hier:Catharina3 januari 2018 om 02:29Ik slikte vier jaar lang Efexor, 300 Mg. De reden hiervoor was dat ik veel last had van depressie, angstklachten en PTSS. Het middel bleek echter niet genoeg bescherming te bieden tegen genoemde klachten. Mijn psychiater stelde voor om over te stappen op een ander antidepressivum. Daarvoor moet ik echter eerst Efexor afbouwen, 75 Mg per keer. De eerste stap ging redelijk, maar nu ik op 150 Mg zit is het echt verschrikkelijk. Angst, geen rust in mijn hoofd, brainzaps, stuiptrekkingen, geen contact met de wereld buiten mij, hoofdpijn, stijve spieren, niet kunnen slapen maar wel doodmoe, durf nauwelijks mijn bed uit te komen. Ik hang de dagen rond op de bank, angstig en verstijfd. En ik moet nog 75 Mg naar beneden voordat ik kan beginnen met het opbouwen van het andere middel. Ik heb geen idee hoe ik dat ga overleven. Mijn leven, werk, studie staan stil. Mijn psychiater deed vrij luchtig over de effecten van het afbouwen, maar voor mij is het een hel.
Reageren_87_3 januari 2018 om 21:47@Catharina,
Naar welk middel ga je hierna over?
Reageren
Ik kan je helaas geen tips geven, ik heb afgebouwd vanaf 75 door korrels te tellen. Maar ik wilde dan ook helemaal van de middelen af zijn. Bij mij werd een Angst/ paniekstoornis gediagnosticeerd, maar ik wilde dat uiteindelijk niet oplossen door het te verzachten.Anoniem aub3 januari 2019 om 00:18Ik ben nu 3 week aan het afbouwen (efexor) 75mg. Eerst 2.5 week had ik 56.25 mg per dag en moest ik bolletjes tellen. Dit ging goed en mijn psychiater zei dat ik wel naar 37.5 kon. Aangezien de bolletjes tellen een rot klus is en het afbouwen verder goed ging. Mijn klachten die ik nu ervaar zijn :
_misselijkheid, veel energie en moeilijk Inslaap komen, minder eetlust, hoofdpijn, zweten en griepachtige verschijnselen zoals het warm hebben of spierkrampen.
ReagerenCatootje3 januari 2019 om 07:52@Anoniem, antidepressiva remmen de heropname van serotonine, in plaats van wat te doen aan oorzaken en aan de aanmaak van dat stofje. Daardoor ontstaat ook en verminderde aanmaak van melatonine. Ook zorgen antidepressiva, net als alle medicijnen, voor verliezen aan vitaminen en mineralen, waaronder magnesium, Q10 en vitamine B. Je lichaam ondersteunen met volwaardige voeding en wat voedingssupplementen die de aanmaak van neurotransmitters als serotonine en melatonine verbeteren zou kunnen schelen in je klachten.
ReagerenRebecca28 augustus 2021 om 17:21Hey Tiny,
Het is al lang geleden dat je op dit artikel hebt gereageerd… Maar ben je bereikbaar voor vragen? Ik wil namelijk stoppen met efexor excel mbv Kambo…
Groetjes
Rebecca
Reageren