- Jacintha27 april 2026 om 22:41
Hey allemaal,
Korte vraag: Ik ben 39, overgewicht van 24 kg, bmi net boven 35, sport niet, maar ivm hormonale disbalans zegt de gyneacoloog dat ik anticonceptie moet slikken, als ik geen spiraal wil. Nu maakt dokter google AI mij heel bang met dat ik trombose en longembolie ga krijgen van een combinatiepil en dat bloed stroperig ervan wordt.
Klopt het dat als je boven de 35 bent en overgewicht hebt dat het beter is om geen anticonceptiepil te slikken?
2 reactiesReageren
Peter (huisarts)
28 april 2026 om 20:08Bij elke pil heb je een iets verhoogde trombosekans, boven GEEN pil gebruiken (NB: bij vrouwen jonger als 30 is die ook 1 op de 10.000 vrouwen per jaar)
Als je rookt stijgt die kans op trombose/hersen/hart-infarcten met een factor 15..
Overgewicht met BMI > 30: geeft een 3x zo grote kans op trombose. Bij BMI > 40: 4-6x grotere kans.
De leeftijd: naarmate je ouder wordt (elke 10 jr) steeds weer een verdubbeling van het risico.Aan leeftijd kun je niets veranderen. Aan je gewicht en aan ev. roken wel.
Reageren
Maar leeftijd en overgewicht geven inderdaad meer trombose risico met de pil.Jacintha28 april 2026 om 23:33Maar waarom schrijven huisartsen het dan toch voor? Laten we even realistisch zijn, ik ben 24 kg te zwaar, en vind dat erg, maar eigenlijk valt het mee want er zijn ook mensen 40 of 50 kg te zwaar. En vroeger waren er weinig alternatieven. Dus vdouwen met overgewicht slikken toch massaal de pil?
Reageren