Zoeken Vraag het forum

Anticonceptiepil en Overgewicht

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Jacintha

Hey allemaal,

Korte vraag: Ik ben 39, overgewicht van 24 kg, bmi net boven 35, sport niet, maar ivm hormonale disbalans zegt de gyneacoloog dat ik anticonceptie moet slikken, als ik geen spiraal wil. Nu maakt dokter google AI mij heel bang met dat ik trombose en longembolie ga krijgen van een combinatiepil en dat bloed stroperig ervan wordt.

Klopt het dat als je boven de 35 bent en overgewicht hebt dat het beter is om geen anticonceptiepil te slikken?

2 reacties
    Reageren
    Peter (huisarts)

Bij elke pil heb je een iets verhoogde trombosekans, boven GEEN pil gebruiken (NB: bij vrouwen jonger als 30 is die ook 1 op de 10.000 vrouwen per jaar)
    Als je rookt stijgt die kans op trombose/hersen/hart-infarcten met een factor 15..
    Overgewicht met BMI > 30: geeft een 3x zo grote kans op trombose. Bij BMI > 40: 4-6x grotere kans.
    De leeftijd: naarmate je ouder wordt (elke 10 jr) steeds weer een verdubbeling van het risico.

Aan leeftijd kun je niets veranderen. Aan je gewicht en aan ev. roken wel.
    Maar leeftijd en overgewicht geven inderdaad meer trombose risico met de pil.

Reageren
    Jacintha

Maar waarom schrijven huisartsen het dan toch voor? Laten we even realistisch zijn, ik ben 24 kg te zwaar, en vind dat erg, maar eigenlijk valt het mee want er zijn ook mensen 40 of 50 kg te zwaar. En vroeger waren er weinig alternatieven. Dus vdouwen met overgewicht slikken toch massaal de pil?

Reageren
Reageer op: Anticonceptiepil en Overgewicht
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Let op: je vraag en bijlagen zijn openbaar zichtbaar. Controleer daarom of afbeeldingen geen namen, gezichten, patiëntnummers of andere herkenbare persoonsgegevens bevatten. Toch iets persoonlijks gedeeld? Meld het bij de moderators.

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

Naar de huisarts gaan
5 min leestijd

Naar de huisarts: wat kost een consult en wat wordt vergoed?

4 min leestijd

Lipoedeem: de vragen die mensen het vaakst stellen

Kun je staar voorkomen?
4 min leestijd

Kun je staar voorkomen?

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Let op: je vraag en bijlagen zijn openbaar zichtbaar. Controleer daarom of afbeeldingen geen namen, gezichten, patiëntnummers of andere herkenbare persoonsgegevens bevatten. Toch iets persoonlijks gedeeld? Meld het bij de moderators.

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.