- Leintje13 juli 2024 om 20:27
Hallo allemaal,
Sinds kort heeft de huisarts mij twee medicijnen gegeven om te slikken in de ochtend. Alprozalam en Citalopram, nu vraag ik me af wat de verschillen zijn van de twee medicijnen? Omdat ik ze allebei moet slikken. Ik hoop dat er hier iemand is die er iets vanaf weet en mij antwoord kan geven.
10 reactiesReagerenSuus13 juli 2024 om 21:00Je hebt zelf al gezocht naar de werking van beide middelen? Of de bijsluiters bekeken wat voor medicatie het is?
Reageren
Als ik vragen had over medicijnen, zou ik die vóór ik ze ging gebruiken aan mijn arts stellen, ipv ze gewoon zo maar innemen zonder te weten hoe of watLeintje13 juli 2024 om 22:49Mijn huisarts heeft het in moeilijke taal uitgelegd.
En de bijsluiters vergelijken is ook niet makkelijk. Dus ik jad gehoopt dat iemand het hier in wat duidelijkere taal aan me uit kon leggen of nog steeds kan uitleggen.Vandaar mijn onschuldige vraag.
Is er iemand die me daarbij kan helpen, please?
ReagerenSuus14 juli 2024 om 09:30Apotheek
Reageren
https://www.apotheek.nl › alprazo…
alprazolam
Alprazolam werkt rustgevend en ontspant de spieren. Het maakt ook suf. Het wordt gebruikt bij angst en gespannenheid.Suus14 juli 2024 om 09:31Apotheek
Reageren
https://www.apotheek.nl › citalopr…
citalopram
Citalopram verbetert de stemming en vermindert angsten en angstverschijnselen zoals piekeren, slaapproblemen, prikkelbaarheid en trillen.Leintje14 juli 2024 om 14:31Dank je wel voor je duidelijke verwoording.
Dit is nu een stukje helderder voor mij geworden. Dus daar ben ik blij en dankbaar voor.Het enige wat ik niet helemaal begrijp waarom ik ze beiden moet slikken omdat ze wat mij betreft zo te lezen op elkaar lijken.
ReagerenSuus14 juli 2024 om 14:39Het ene middel helpt om je lichamelijk te ontspannen, het andere werkt op je mentale gesteldheid
ReagerenLeintje14 juli 2024 om 14:52Vandaar de combinatie. Nu wordt het duidelijker voor me.
Reageren
Heel fijn!
Klopt het ook dat het wat langer duurt, weken, voordat citalopram gaat werken?Suus14 juli 2024 om 14:54Ja dat klopt
ReagerenLeintje14 juli 2024 om 15:49Dank je, dus het kan zijn dat ik daar op dit moment nog niet zoveel van merk?
Reageren
Heb je enig idee hoe lang het ongeveer duurt (algemeen) voor dat middel gaat werken?Suus14 juli 2024 om 19:06Volgens de bijsluiter kan dat “enige weken” duren.
Reageren
Bespreek het met je huisarts als het te lang duurt, wellicht ben je een hogere dosis nodig voor je iets merkt