Zoeken Vraag het forum

Wat is het verschil tussen twee medicijnen die ik slik

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Leintje

Hallo allemaal,

Sinds kort heeft de huisarts mij twee medicijnen gegeven om te slikken in de ochtend. Alprozalam en Citalopram, nu vraag ik me af wat de verschillen zijn van de twee medicijnen? Omdat ik ze allebei moet slikken. Ik hoop dat er hier iemand is die er iets vanaf weet en mij antwoord kan geven.

10 reacties
    Reageren
    Suus

Je hebt zelf al gezocht naar de werking van beide middelen? Of de bijsluiters bekeken wat voor medicatie het is?
    Als ik vragen had over medicijnen, zou ik die vóór ik ze ging gebruiken aan mijn arts stellen, ipv ze gewoon zo maar innemen zonder te weten hoe of wat

Reageren
    Leintje

Mijn huisarts heeft het in moeilijke taal uitgelegd.
    En de bijsluiters vergelijken is ook niet makkelijk. Dus ik jad gehoopt dat iemand het hier in wat duidelijkere taal aan me uit kon leggen of nog steeds kan uitleggen.

Vandaar mijn onschuldige vraag.

Is er iemand die me daarbij kan helpen, please?

Reageren
    Suus

Apotheek
    https://www.apotheek.nl › alprazo…
    alprazolam
    Alprazolam werkt rustgevend en ontspant de spieren. Het maakt ook suf. Het wordt gebruikt bij angst en gespannenheid.

Reageren
    Suus

Apotheek
    https://www.apotheek.nl › citalopr…
    citalopram
    Citalopram verbetert de stemming en vermindert angsten en angstverschijnselen zoals piekeren, slaapproblemen, prikkelbaarheid en trillen.

Reageren
    Leintje

Dank je wel voor je duidelijke verwoording.
    Dit is nu een stukje helderder voor mij geworden. Dus daar ben ik blij en dankbaar voor.

Het enige wat ik niet helemaal begrijp waarom ik ze beiden moet slikken omdat ze wat mij betreft zo te lezen op elkaar lijken.

Reageren
    Suus

Het ene middel helpt om je lichamelijk te ontspannen, het andere werkt op je mentale gesteldheid

Reageren
    Leintje

Vandaar de combinatie. Nu wordt het duidelijker voor me.
    Heel fijn!
    Klopt het ook dat het wat langer duurt, weken, voordat citalopram gaat werken?

Reageren
    Suus

Ja dat klopt

Reageren
    Leintje

Dank je, dus het kan zijn dat ik daar op dit moment nog niet zoveel van merk?
    Heb je enig idee hoe lang het ongeveer duurt (algemeen) voor dat middel gaat werken?

Reageren
    Suus

Volgens de bijsluiter kan dat “enige weken” duren.
    Bespreek het met je huisarts als het te lang duurt, wellicht ben je een hogere dosis nodig voor je iets merkt

Reageren
Reageer op: Wat is het verschil tussen twee medicijnen die ik slik
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

4 min leestijd

Hoe vaak moet je je ogen laten meten?

5 min leestijd

Wat is een ooginfarct? Alles over symptomen, oorzaken en herstel

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.