- vriendin7 januari 2009 om 17:04
Hoi!
Ik wend mij maar even tot dit forum, een vriendinnetje van mij vertelde mij daarnet namelijk iets waar ik mij geen raad mee weet. Zij slikt al geruime tijd fluoxetine en heeft vandaag een overdosering gehad, namelijk 12 stuks. Ze heeft het me toevertrouwd en ik mocht het niemand zeggen maar kan dit gevaarlijk zijn? Ze zegt dat ze er helemaal niets van merkt, ze is ook niet misseijk of iets.
Help aub!9 reactiesReagerenIlse7 januari 2009 om 19:13Wanneer u teveel Prozac (fluoxetine) heeft ingenomen, neem dan onmiddellijk contact op met uw arts of apotheker.
In zo’n geval kunnen de volgende klachten optreden: misselijkheid, braken, stuiptrekkingen, stoornissen van het hart-vaatstelsel (uiteenlopend van onregelmatige hartslag tot hartstilstand), stoornis van de werking van de longen en veranderingen in het centrale zenuwstelsel, variërend van opwinding tot coma.
ReagerenIlse7 januari 2009 om 19:15De ervaring betreffende overdosering is beperkt. De meest voorkomende symptomen zijn slaperigheid en braken. Andere symptomen na overdosering zijn agitatie, rusteloosheid, hypomaan gedrag en andere tekenen van excitatie. Tachycardie en hypertensie zijn eveneens te verwachten. In combinatie met alcohol of andere centraal-depressieve stoffen zijn ernstiger effecten mogelijk.
Reageren
Sinds de introductie is slechts in zeer zeldzame gevallen melding gemaakt van patiënten die aan een overdosis zijn overleden waarbij uitsluitend fluoxetine was betrokken.sja7 januari 2009 om 20:02als niemand het mag weten waarom verteld ze het dan wel aan jou :S
nu laat ze jou mooi met een schuldgevoel zitten mocht er wel wat verkeerd gaan heeft ze een deel van jou leven ook verziekt door je hierin te betrekken.gewoon aan de bel trekken als je het niet vertrouwd
ReagerenIneketje7 januari 2009 om 22:44Auto-intoxicatie is in het grootste aantal van de gevallen een roep om aandacht. De persoon in kwestie is niet in staat aandacht te vragen direct voor hetgeen de betreffende persoon dwars zit en doet dat via een omweg. Deze omweg is vaak een heftige die niemand zou moeten kunnen ontgaan. Alsof de betreffende persoon zegt “zien jullie mij nu nog niet staan?”.
Een nadeel van de wijze van aandacht vragen is dat vaak de eigenlijke boodschap wordt gemist. Enerzijds omdat de boodschap niet duidelijk is, want het is niet de auto-intoxicatie waar het om gaat. Anderzijds omdat de persoon die de boodschap verneemt in staat moet zijn de boodschap te interpreteren en te begrijpen wat er feitelijk aan de hand is.
Het is te adviseren een derde persoon erbij te betrekken omdat de boodschap voor degene die hem ontvangt erg verwarrend kan zijn.
Roep dus hulp in voor jezelf want de verantwoordelijkheid is waarschijnlijk te groot voor je en dat is niet vreemd gezien het feit dat je spreekt over vriendinnetje, waarbij ik aannneem dat je nog niet volwassen bent, laat staan een prfessional in dit soort zaken.
Jouw vriendinnetje heeft professionele hulp nodig, misschien is dat wat je voor haar kunt doen. dat belang staat hoger dan het belang van de geheimhouding die zij van jou vraagt.
Reagerenvriendinnetje8 januari 2009 om 14:52Dankjulliewel voor de reacties. Ik heb ondertussen aan de bel getrokken. Schrok toch wel heel erg van de verhalen. Ze neemt het me vast heel erg kwalijk. Maar ik heb niets aan een dode vriendin, toch?
Reageren
Bedankt!Maarten8 januari 2009 om 22:28je hebt verstandig gehandeld. Als je vriendin (misschien pas later) goed nadenkt, zal zij je zeker begrijpen. Ze heeft het vast erg moeilijk nu, maar die verantwoordelijkheid is niet voor jou. Je bent een vriendin en geen zorgverlener.
Sterkte en succes met je vriendin.
ReagerenAnoniem23 maart 2011 om 14:10Fluoxetine is het beste middel bij een gegeneraliseerde angststoornis en geeft de minste kans op terugval. Dat is de conclusie van een meta-analyse die de Britse psychiater David Baldwin samen met zijn collega’s uitvoerde.
Reagerenj.vanrooij19 november 2012 om 11:56ik zou graag weten of een overdosis dodelijk kan zijn.
Reageren
tesamen met oxezepam en prometazine?Quote19 november 2012 om 12:12Zelfmoord, zelfdoding of suicide. Praat erover, bij 113Online. Anoniem, vrij en gratis.
Reageren
http://www.113online.nl/