te snel afbouwen paroxitine ?

  • #1

    Hallo,

    Ik slik al 16 jaar paroxitine, heb paar keer geprobeerd af te bouwen.
    is mij niet gelukt door alle bijwerkingen wat je dan krijgt, nu zit ik in behandeling bij Dimence, en daar zit een behandelaar speciaal voor medicatie, nu wouden wij stoppen met de medicatie om te proberen.

    Ik ben begonnen met afbouwen 20 mg naar 0 in 2 weken tijd. Ik had al gezegd dat mij dat beetje snel ging, maar dit was de procedure, en als ik ernaar vroeg kreeg ik een bericht terug met duidelijke hoofdletters DAT 2 WEKEN AL ERG LANG IS OM AF TE BOUWEN.
    Dus prima, ik ga dat doen. ik zit nu in 2 weken tijd op 5 mg en ik zou nu moeten stoppen.
    Maar ik voel mij ontzettend ziek.

    Duizeligheid stootje als ik om mij heen kijk, algehele soort duizeligheid (geen draai duizeligheid) maar gewoon kortom erg slecht. misselijk, moe etc.

    Aangezien ik niet echt fatsoenlijk (naar mijn mening) reactie krijg van haar probeer ik het hier waar mensen verstand hebben van afbouwen ( aangezien jullie zelf waarschijnlijk in deze fases hebben gezeten).
    ik dacht dat het verstandig is om nog even op 5 mg te blijven totdat het wat afzakt? de vraag is is dit verstandig? hoelang duurt ongeveer het wennen van 20 mg naar 5mg?
    stabaliseer ik straks op 5 mg?

    ik hoop dat iemand mij kan helpen,

    Groetjes.

    Reageer
    #2

    Ik weet niet hoeveel ervaring die behandelaar heeft, maar van afbouwen van dit soort middelen heeft ze toch duidelijk gebrek aan informatie en kennis/ervaring. Dit is geen benzodiazepine. En zelfs dan is 2 weken na 16 jaar gebruik nog veel te kort. Paroxetine is een van de moeilijkste middelen om af te bouwen. Misschien moet ze eens op onderstaande website kijken.
    https://www.taperingstrip.nl/

    Heel vervelend voor je dat je behandelaar dit zo heeft aangepakt. Paroxetine is in 2 weken NIET af te bouwen. Mensen kunnen hier ernstige klachten door krijgen.
    Blijf voorlopig in ieder geval op 5 mg, totdat je weer wat stabieler wordt op deze dosis. Daarna in hele kleine stapjes afbouwen eventueel met taperingstrips. Maar het kan een tijdje gaan duren en je zult ook nog een tijd last hebben van de ontrekkingsverschijnselen. Tijdelijk gebruik van diazepam kan de scherpe randjes er vanaf halen. Maar gezien de instelling van deze behandelaar zal ze niet willen meewerken hieraan.

    Reageer
    #3

    bedankt John,

    Ja zoon gevoel had ik dus ook al...
    Bedankt voor jou informatie,
    Wat bedoel je met ernstige klachten? ik bedoel de ''afkick'' klachten neem ik aan?
    Want dit zorgt toch niet voor blijvende schade ofzoiets toch ?
    Ik wil er ook heel graag vanaf, dus nu gewoon op 5 mg zitten totdat het beetje weer gaat en dan langzaam afbouwn toch ?
    Ik heb wel wat oxecepam.. dus dat zit opzich wel oke,

    Reageer
    #4

    Ernstige ontwenningsverschijnselen met angst- en paniekaanvallen, mensen kunnen er zelfs psychotisch van worden. Over blijvende schade kan ik zo niets zeggen. Oxazepam gaat idd ook

    Reageer
    #5

    ''Ernstige ontwenningsverschijnselen met angst- en paniekaanvallen, mensen kunnen er zelfs psychotisch van worden. ''

    Ik snap dit deel erg goed, ik ben opzich wel erg sterk en niet depressief of iets in die aard. Het probleem is de enorme vorm van de klachten, maar goed ik zou in elk geval even op 5 blijven.
    Mochten er nog mensen zijn die hier ook in hebben gezeten laat dit weten alsjeblieft.

     

    Bedankt John verder !

    Reageer
    #6

    Afbouwen altijd heel langzaam doen. Zelf in verleden wel afgekickt van medicijnen maar was op laatst alleen een sterke benzo. Koste wel moeite maar lukte wel. Je zou kunnen kijken naar ondersteuning met bepaalde voedingssupplementen. Daarbij wel advies vragen. Probleem met dit soort medicatie dat ie als het ware een schuifje verzet in je lichaam, wat naderhand moeilijk in oorspronkelijke stand komt.

    Reageer
    #7

    Mijn h.a. Stelde voor om dag om dag te gaan slikken. Dit met het middel Efexor. Eveneens staat dit middel bekend om een grillige uitsluip periode cq afkick. Efexor komt met capsules, en omdat ook tapering strips destijds nog niet vergoed werden, ben ik korrels gaan tellen en heb zo afgebouwd. Bijna op het laatst mimigram voor milligram en waarschijk nog langzamer.

     

    Enig verschil, ik gebruikte het middel 4 maanden voluit, maar het afbouw traject duurde bijna 7 maanden.

    Reageer
    #8

    Voor de volledigheid, dit is al een tijdje geleden. Een aantal jaren, en na de laatste korrel heb ik het niet meer aangeraakt. Het duurde wel even voor ik weer een beetje mezelf was, en het was op sommige momenten best pittig te noemen.

    Reageer
    Bereken hier je BMI

    De Body Mass Index (BMI) geeft uw gezondheidsrisico weer o.b.v. uw lichaamsgewicht en lengte. Vul het in en ontvang direct per mail de uitslag met het bijbehorende gezondheidsadvies

    cm
    KG
    #9

    ja ik ben toch gestopt vorig week, omdat het beter was om nu even door te bijten dan weken lang van 5 naar 0 gaan en beetje slecht voelen. maar hoe dan ook, this nu in elk geval een ontzettende hel.

    Reageer
    #10

    Wie vond het beter om door te zetten? Desalniettemin dapper dat je erin zoekende bent, maar ik vrees dat je door de stap van 5 naar 0 teveel van jezelf vraagt. Wat je ook doet, hou vol en ik duim.

    Reageer
    #11

    uiteindelijk ik zelf ook. Ik was al vreselijk slecht op 5mg en daar uiteindelijk ongeveer een week langer op gezet dan bedoelt was, toen moest ik naar 0 , dus heb nog iets gesmokkeld om van 5 naar 2 te gaan voor 4 dagen en dan naar 0. heb jij zelf ook keer afgebouwd? want ja this idd echt een gore hel momenteel. voornamelijk met de duizeligheid.

    Reageer
    #12

    Mijn h.a. Stelde voor om dag om dag te gaan slikken. Dit met het middel Efexor. Eveneens staat dit middel bekend om een grillige uitsluip periode cq afkick. Efexor komt met capsules, en omdat ook tapering strips destijds nog niet vergoed werden, ben ik korrels gaan tellen en heb zo afgebouwd. Bijna op het laatst mimigram voor milligram en waarschijk nog langzamer.

     

    Enig verschil, ik gebruikte het middel 4 maanden voluit, maar het afbouw traject duurde bijna 7 maanden.

    Nu inmiddels heel wat jaren verder gebruik ik nog altijd geen medicatie voor de stemming meer.

    Reageer
    #13

    dank je voor je antwoord, dus eigenlijk langszaam afbouwen minimaal klachten als ik het begrijp?

    Reageer
    #14

    Je verkleint hiermee de kans op extreme klachten. De klachten zullen er waarschijnlijk wel iet of wat zijn, maar het zal dragelijk zijn. Ikzelf vond de onderneming opzich van het korreltjes tellen 'indrukwekkender' dan de ontwenningsverschijnselen. Ik kreeg wel gedurende de afbouw lichte griep verschijnselen, trillerigheid, vermoeidheid, lichte schokjes in hoofd en bovenlichaam, en op 't laatst vooral onverwerkte emoties die onder een vergrootglas binnenkwamen. Dat was even pittig, maar dat was nou juist waar ik mee aan de slag wilde, dus dat is ook zeer persoonlijk voor iedereen verschillend.

    Reageer
    #15

    Enig restverschijnsel waar ik tot op heden niet vanaf ben gekomen, maar wel mee heb leren leven is een lichte vorm van Tinnitus (oorsuizen). Waarschijnlijk veroorzaakt door langdurige spanning en stress.

    Reageer
Reageer op: te snel afbouwen paroxitine ?
Selecteer afbeelding
Maximale afbeelding grote is 512kb, toegestande bestandtypes: *.jpg, *.jpeg, .jpe,.gif
Blijf op de hoogte met onze wekelijkse nieuwsbrief