Zoeken Vraag het forum

Kan deze combinatie samen?

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • mirtazapine met diazepam

Hallo,

Mijn naam is Frank en ben 40 jaar. Ik gebruik 2x daags a 10mg diazepam. Nou wil ik beginnen met mirtazapine omdat ik behoorlijk depressief ben. Zelf heb ik veel geprobeerd, het middel mirtazapine heb ik een tijd moeten overwegen om het wel te nemen of niet. De laatste paar maanden gaat het steeds slechter. Nou heb ik overwogen om toch te kiezen om het te nemen omdat het zo niet verder kan. Aangezien ik al een tijd gebruik maak van diazepam vroeg ik me af of dat invloed heeft het mirtazapine die ik dan in de avond met de diazepam wil innemen. Ik weet dat de diazepam bepaalde stofjes tegen houd die naar de neurotransmitters gaan en ook het stofje dat dopamine aanmaakt tegen word gehouden. Ik heb bijna al mijn hele leven geworsteld (+/- 35 jaar) met depressiviteit, compulsieve stoornissen/ dwang stoornissen, smetvrees. Ptss speelt de grootste rol hierbij… Heb veel behandelingen gehad, zoals emdr met exposure en nog veel meer.  Zelf ook veel zelfkennis opgebouwd vanuit het verleden tot heden.

Hopelijk dat iemand mij hierbij kan informeren over de samenwerking van deze 2 medicaties of eventuele suggesties.

7 reacties
    Reageren
    John (moderator)

Je kunt ze combineren, maar je moet ze niet tegelijk innemen. Laat er een uurtje tussen.

Reageren
    Frank

Bedankt voor de info tot zover welke zou ik dan als eerste moeten nemen ?

Reageren
    John (moderator)

Ik zou de diazepam het laatste nemen

Reageren
    Frans

Oke bedankt, maar weet dat de diazepam bepaalde stofjes tegen houd die naar de neurotransmitters gaan en ook het stofje dat dopamine aanmaakt tegen houd.en Mirtazapine doet het omgekeerde die ondersteund juist wat diazepam weg haalt heeft u daar een antwoord op ?

Reageren
    John (moderator)

Zo simpel is dat met de stofjes en de neurotransmitters nou ook weer niet.
    Diazepam wordt regelmatig gebruikt om bijvoorbeeld de bijwerkingen van Mirtazapine af te zwakken

Reageren
    Frans

Maar er word ook gezegd Diazepam staat er om bekend depressies te kunnen veroorzaken,dat laatste wat u schreef begrijp ik..

Benzodiazepines beïnvloeden de chemische verbindingen waardoor het effect van het gamma-aminobutryinezuur (GABA) in de hersenen wordt verhoogd.

Het gamma-aminobutryinezuur is een neurotransmitter, een chemisch stofje dat de zenuwen in de hersenen gebruiken om elkaar boodschappen te sturen.

Gamma-aminobutryinezuur vermindert de activiteit in de zenuwen van de hersenen. Het verhogen van het effect van GABA met een benzodiazepine vermindert dus de hersenactiviteit. Dat wordt je rustiger. ikzelf gebruik al vanaf mijn 16 jaar pammetjes en toen ik 18 was prozac maar dat heeft me toen niet echt geholpen met benzo,s erbij dus dat was voor korte duur nu ga ik met mijn arts over 5 weken evalueren,ik zit nu op 15 mg Mirtazapine dat zal dan verhoogd gaan worden naar max 45 mg,is het dan zo dat de diazepam het effect dat wat de Mirtazapine eindelijk moet doen tegen houd,alvast bedankt

Reageren
    John (moderator)

Nee, het effect wordt niet tegengehouden. Het zal waarschijnlijk ook de bedoeling zijn om de diazepam te gaan minderen/afbouwen als de dosis Mirtazapine wordt verhoogd. De middelen werken niet op dezelfde receptoren.

Reageren
Reageer op: Kan deze combinatie samen?
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

Haartransplantatie bij stress en haaruitval
5 min leestijd

Stress en haaruitval: hoe zit dat precies?

3 min leestijd

Symptomen van zwangerschap: dit zijn de eerste signalen

4 min leestijd

Baarmoederontsteking: hoe krijg je het en welke symptomen zijn er?

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.