Zoeken Vraag het forum

Diazepam digitaal besteld, vragen over recept

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Anoniem134
    1. Hallo,

Ik heb in de vakantie eens 14 of 15 tabletten (eenmalig?) diazepam gekregen van mijn huisarts en slik momenteel alleen citalopram.

In het digitale dossier van de apotheker (via internet)  heb ik mijn gebruikelijke dosis citalopram en daarnaast nog wat diazepam besteld terwijl ik volgens mij alleen een echt herhaalherecept voor citalopram heb. Ik heb 30 tabletten diazepam en mijn normale voorraad citalopram digitaal besteld en daarna de apotheker gebeld omdat ik al 2 dagen zonder citalopram zat en bang was voor ontwenningsklachten. De diazepam gebruik ik dus officieel niet in overleg met de huisarts waar ik tevens donderdag weer naar toe moet. Mijn vraag is, is het strafbaar wat ik heb gedaan? Ik heb bij de apotheker netjes betaald voor de diazepam maar weet dus niet of het een eenmalig of herhaalrecept was ookal is het digitaal beschikbaar in mijn dossier. Voordat e apotheker vroeg wel naar mijn recept aan de telefoon (ik belde omdat ik wilde weten wanneer ik de medicijnen af kon halen. Ze zag mijn bestelling wel in de computer staan en zei dat ik die over een kwartier af kon halen (normaal duurt het 2 dagen maar ik zat het weekend dus zonder citalopram en zei dat ik dus met de gebakken peren zat).

Aangezien ik een juridische opleiding volg was ik benieuwd of ik zojuist illegaal medicijnen heb verkregen bij een apotheek. Ik wilde de diazepam namelijk omdat ik de laatste tijd moeilijk tot rust kan komen en had vandaar al een afspraak gemaakt voor de komende donderdag om mijn huisarts te vragen of ze het opnieuw voor wilden schrijven.

Digitaal stond dus wel gewoon een van mijn oudere bestellingen, en kon dus gewoon nieuwe bestellen ookal herinner ik mij dat de diazepam die ik in de vakantie kreeg voor 14 dagen was gedoseerd. Ik ben niet verslaafd maar zit momenteel tegen een burn out aan en heb moeite met functioneren, dus eigenlijk was het een beetje een actie uit wanhoop. Enig idee of ik hier problemen mee kan krijgen?

7 reacties
    Reageren
    Anoniem

Anders leg je dit verhaal gewoon uit bij je huisarts en apotheker? Je hebt een afspraak bij de arts deze week zeg je en dan zal het ook wel ter sprake komen denk ik? Je wilde immers weer een recept aanvragen? Overigens…het andere medicijn dat je krijgt is toch ook al iets kalmerends? Ik zou oppassen met te veel van dit soort middelen..

Reageren
    Catootje

Sowieso niet verstandig om medicijnen te gebruiken om jezelf te verdoven. Ook leert je lichaam het af om zelf de boel te reguleren. Veel verstandiger zou zijn om te zorgen voor volwaardige voeding en vooral een stabiele bloedsuikerspiegel en gebruik van wat voedingssupplementen. Stofjes als serotonine en gaba kan je lichaam namelijk zelf aanmaken, met hulp van andere stofjes. En belangrijk is om goed naar jezelf te luisteren en dicht bij jezelf te blijven. Zal lastig zijn met zo’n ingewikkelde opleiding. Past die wel bij je? Om wat te ontspannen zou je de rescue remedie voor de nacht kunnen gebruiken. Overigens kan je die ook gewoon overdag gebruiken.

Reageren
    Anoniem

Ze schrijven natuurlijk niet zomaar zoiets voor…Goede voeding is zeker belangrijk maar bij echte depressie en of angsten moet je niet aankomen met supplementen ed…Dit stadium zijn de mensen voorbij…

Reageren
    John (moderator)

Het enige wat zou kunnen gebeuren is, dat je na deze keer geen diazepam meer krijgt, zonder eerst voor een recept naar de huisarts te gaan.

Reageren
    Anoniem134

Diazepam en Citalopram werken beide verschillend. Een SSRI (serotonineheropnameremmer) heeft meer betrekking op de stemming en diazepam kalmeert en ontspant de spieren. Ik praat al met een psycholoog en had regelmatig contact met mijm huisarts maar huisartsen schrijven bijna geen benzo’s meer voor vanwege het risico op verslaving. Nou weet ik dag het gebruik van diazepam risicovol is op dit vlak maar aangezien ik al heel lang met spanningen rondloop en ik graag wil blijven functioneren (waar ik nu dus moeite mee heb) zag ik dit als een noodoplossing. Ik wil mezelf de ruimte gunnen om overdag mijn dingen te kunnen doen zoals mijn school zonder dat mijn lichaam en geest stijf staan van de spanning. Ik moet uiteindelijk ook weer op eigen kracht kunnen staan.Mijn nachtrust, lichaam concentratie en humeur lijdt best wel onder de spanning en ik vind ook dat ik mentaal echt wat gas terug moet gaan nemen (door bewust te leren ontspannen en hier de tijd voor te nemen). Punt is wel dat het leven doorgaat maar dat de lichamelijke klachten het me af en toe knap vervelend maken om te genieten van het leven. Ik heb ook een tijdje quetiapine geslikt, een antipsychoticum maar vond het maar raar spul. Nee doe mij maar een chill-pill.

Reageren
    Anoniem

Waarom heb je antipsychotica geslikt? Ik weet hoe de medicatie werkt alleen maakt een antidepressivum ook kalmer, dat bedoelde ik..Inderdaad het gebruik van benzo’s minimaliseren…Je geeft aan lichamelijke klachten..Als gevolg van de mentale problemen?

Reageren
    Anoniem

Oh en inderdaad de medicatie alleen iom je arts gebruiken, niet op eigen houtje bestellen zoals je nu gedaan hebt…

Reageren
Reageer op: Diazepam digitaal besteld, vragen over recept
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

4 min leestijd

Hoe vaak moet je je ogen laten meten?

5 min leestijd

Wat is een ooginfarct? Alles over symptomen, oorzaken en herstel

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.