Gevolg van laxeermiddel op werking anti depressiva

Dag,

tijd lang (paar maanden) laxeermiddel gebruikt en nu gestopt. Ik slik daarnaast al (10) jaren Anafranil.

Kan het plotseling stoppen met een laxeermiddel invloed hebben op de werking van anti depressiva?

Kan het zijn dat de 75 mg retard dosis nu beter wordt afgegeven nu ik ben gestopt met laxeer middelen en dat ik daardoor de bijwerkingen (die in de beginfase aanwezig zijn) nu opnieuw ervaar?

Toename angst gevoel, zweten, rusteloos etc.

Alvast dank voor uw reactie.

Reageer

Het stoppen zal geen invloed op het medicijn hebben.

Reageer

Zowel laxeermiddelen als antidepressiva zorgen voor verliezen aan vitaminen en mineralen. Laxeermiddelen aan onder andere kalium; antidepressiva aan onder andere vitamine B en Q10, naast dat ze je neurotransmitters op een kunstmatige manier reguleren.

Reageer

Ik denk eerder dat de Anafranil zijn werking aan het verliezen is. Dit is namelijk een medicijn waar zich toch op den duur een soort tolerantie voor ontwikkeld. Als je terug gaat naar je arts zal hij je adviseren om de dosis te verhogen, waarmee nog even wordt uitgesteld dat je 'echt aan het werk zult MOETEN'.

Mijn advies luid; bouw het medicijn heel langzaam af, totdat je niks meer gebruikt. Gun je lichaam en geest zijn herstelperiode, ga gezonder leven, regelmatig bewegen, voldoende fruit en groente eten etc. Maar wel in overleg met je arts!

Reageer

Dit kan heel goed. De retard tablet gaat door het laxeermiddel eerder uit het lichaam en kan dus niet volledig zijn werk doen. Nu je gestopt bent krijg je weer de volledige dosis. Je zult even een weekje ertegen aan moeten net als in de beginfase.

Overleg met je arts voor eventuele ondersteunende medicatie.

Het zal wel sneller gaan dan de eerste keer omdat je lichaam het middel zal 'herkennen'.

Tolerantie bij Anafranil komt zelden voor.

Reageer

Ik denk dat je je vergist. Echter zal ik deze discussie verder niet gaan voeren. Een dosering van een AD wordt meestal opgehoogd juist omdat het lichaam zich niet langer meer 'voor de gek' laat houden door de medicatie. Ook wordt ter tune up ook wel eens een antipsychoticum toegevoegd. Veel mensen doen het vaak lang goed op een relatief lage dosis, maar vaak gaat dit relatief gezien van het een op het andere moment fout.

Reageer

<article>Van anafranil is bekend dat er geen tolerantie optreedt. Het is dus niet zo dat dit medicijn minder gaat werken. (HK)

</article>https://www.ziekenhuis.nl/medicijnen/a/anafranil-retard/veelgestelde-vragen/anafranil-75-mg-retard/item6596

Reageer

De kans hierbij is verdomde klein bij dit middel, maar 't is er wel. Zoek maar eventjes ervaringen van gebruikers op. Sites als FK ed. Hebben er namelijk een belang bij om te spreken vanuit oogpunt van de farmaceutische industrie. En deze mensen willen niks anders dan winst maken.

Reageer
    Bereken hier je BMI

De Body Mass Index (BMI) geeft uw gezondheidsrisico weer o.b.v. uw lichaamsgewicht en lengte. Vul het in en ontvang direct per mail de uitslag met het bijbehorende gezondheidsadvies

cm
    KG
Reageer op: Gevolg van laxeermiddel op werking anti depressiva
Selecteer afbeelding
Maximale afbeelding grote is 512kb, toegestande bestandtypes: *.jpg, *.jpeg, .jpe,.gif
Blijf op de hoogte met onze wekelijkse nieuwsbrief