Zoeken Vraag het forum

Medicatieswitch na opname

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Winston

hallo allemaal,

ik ben sinds 6 weken opgenomen in een verslavingskliniek. De eerste aantal (3-4) weken ging prima, maar na ongeveer 4 weken zijn er wat medicatieveranderingen geweest. Nu ben ik aardig verward geraakt, kriebelig, angstig en bij vlagen paniekerig geworden…. Ik houd bijna geen eten binnen en  tril, beef, etc.  Ook mijn denken slaat op hol. De arts weet zich geen raad…. De volgende veranderingen zijn doorgevoerd:

1. Van 10mg diazepam dagelijks naar 7,5mg zopiclon.
    2. Mirtazapine is opgehoogd van 15 naar 30mg.
    3. Methylfenidaat is omgezet van Concerta naar Medikinet equivalente dosering.

Dit alles is zo’n 1,5-2 weken geleden gebeurd en krijg steeds meer last van bijwerkingen…. Welke verandering zou de klachten volgens jullie het meest waarschijnlijk hebben veroorzaakt?

Hartelijke groet,

Winston

2 reacties
    Reageren
    John (moderator)

Stap 1 en stap 2 kunnen daar verantwoordelijk voor zijn.

Wat was de reden voor de opname?

Reageren
    Jasper

Hoi Winston,

Wat is de rede van opname? Is het vanwege je benzo gebruik of heb je de eerste 3 – 4 weken nog van een ander middel of andere middelen ontwent? Dit kan van invloed zijn op de klachten die je ervaart.

En wat is de reden dat de arts de diazepam heeft omgezet naar Zoplicon? De omrekenfactor lijkt juist toegepast, maar bij een afbouwschema is het juist gebruikelijk om naar een langwerkend benzodiazepine zoals diazepam over te stappen. Bedoel je niet dat de dosering Zoplicon waar jij op stond is omgezet naar Diazepam en je nu dus Diazepam slikt?

Je hebt een aantal wijzigingen tegelijkertijd doorgevoerd ten aanzien van je medicatie. Nadeel hiervan is dat je dus nooit precies weet welke klacht waardoor wordt veroorzaakt (en mogelijk ook versterkt). Bespreek dit eens met je verslavingsarts. In zijn algemeenheid kan ik je wel vertellen dat de klachten die je beschrijft passen bij een benzodiazepine ontwenning. Maar nogmaals: door de vele wijzigingen in je medicatie kan ik, noch jij, noch je verslavingsarts, precies achterhalen waar de klachten vandaan komen. Hier is niet goed over nagedacht!!!

Groetjes, Jasper.

Reageren
Reageer op: Medicatieswitch na opname
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

Haartransplantatie bij stress en haaruitval
5 min leestijd

Stress en haaruitval: hoe zit dat precies?

3 min leestijd

Symptomen van zwangerschap: dit zijn de eerste signalen

4 min leestijd

Baarmoederontsteking: hoe krijg je het en welke symptomen zijn er?

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.