Zoeken Vraag het forum

*BIJWERKINGEN AD?*

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Hetty

Hallo,

Door een ernstige depressieve episode heb ik verschillende medicijnen toegediend gekregen. Als laatste is mij mirtazapine (schrijf ik het zo goed?) voorgeschreven.

Maar waarom wordt mij zo’n middel voorgeschreven als ik al mega lusteloos ben, geen ondernemingsdrang heb en al nauwelijks uit mijn bed kom? Een antidepressivum dient toch het tegenovergestelde te doen? Ik word hier nog trager van, alsof m’n hoofd vol met watten zit. Ik slik het middel nu 9 weken en het dempt wat negatieve gedachten, maar het middel zou toch ook wat opwekkend moeten werken? Aangezien kenmerk van een depressie juist die lusteloosheid is. Ik heb al fluoxetine, paroxetine, wellbutrin en citalopram geprobeerd. Wellbutrin gaf me het minste bijwerkingen, maar sliep er slecht van.

Wat zou een middel kunnen zijn dat nog effectiever is, voor met name die giga lusteloosheid? Ik ben echt ten einde raad en wil nu eens een middel dat wat beter werkt.

Grt, Hetty

2 reacties
    Reageren
    John (moderator)

Een antidepressivum, onderdrukt een aantal problemen van een depressie, maar fitter en energieker wordt je er niet van. Eerst zal de depressie onder controle moeten zijn. De vraag is of er niet beter naast de medicatie en therapie nodig zou zijn .

Alle AD’s hebben nagenoeg dezelfde vervelende bijwerkingen, vooral de eerste weken totdat er een juiste dosering is gevonden.

Reageren
    Catootje

Het beste is om wat aan de oorzaken te doen. Ook zorgen voor lichaamsbeweging en daglicht, liefst vóór het ontbijt. Zorgen voor volwaardige voeding. Wat supplementen kunnen ook helpen, met name magnesium, omega 3, vitamine B en D.

Een goed natuurlijk middel is 5htp, een vorm van tryptofaan, die je lichaam helpt om zelf serotonine en melatonine aan te maken. Dit middel mag alleen beslist NIET in combinatie met een antidepressivum.

Een lichttherapielamp of daglichtlampen zouden ook kunnen helpen om je dagritme te verbeteren.

Reageren
Reageer op: *BIJWERKINGEN AD?*
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

Haartransplantatie bij stress en haaruitval
5 min leestijd

Stress en haaruitval: hoe zit dat precies?

3 min leestijd

Symptomen van zwangerschap: dit zijn de eerste signalen

4 min leestijd

Baarmoederontsteking: hoe krijg je het en welke symptomen zijn er?

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.