- Rolf18 juli 2012 om 14:59
Operatiedatum:
19/06/12Klachten van de patient voor de operatie:
zuurbranden, braken en oprispingenOperatie:
Fundoplicatie nissen operatie te Zwolle (Isala)Duur:
45 minComplicaties:
GeenPatient informatie voor operatie:
Geslacht: Man
Leeftijd: 24 Jaar
Gewicht: 75kgEvaluatie patient op 18/07/18
Verblijf ziekenhuis na operatie:
1 dag
Doktersadvies voedsel:
1e week vloeibaar
2e t/m 6 week vermalen etenEigen ervaring na bijna een maand (4e week)
– Vermalen eten in combinatie met normale maaltijden.
Goed fijnkauwen alvorens naar binnenwerken.– Veel tussendoortjes, geen grote porties.
Gevolg maag heeft meer verwerkingstijd.’– Enkel 2e en 3e week veel pijn bij maagklep.
Te verklaren door de overgang van vloeibaar naar
vermalen eten.Gewicht na operatie:
70kg
Zelf heb ik te weinig rekening gehouden met mijn gebruikelijke eetpatroon, vooral omdat ik niet genoot van het eten zoals ik dat hiervoor deed.In combinatie met verminderde pijn en vertrouwen in de maag heb ik gekozen om al in de 4e week pizza te gaan eten. Bij goed kauwen is dit aangenaam genoeg.
Overige fysieke inspanningen worden door mijzelf ten stengste afgeraden in de eerste 3 weken omdat de maag te veel fysieke krachten te verduren kan krijgen die kunnen leiden tot misselijkheid.
Mocht er een halfuur na het eten veelal een misselijk gevoel ontstaan houd dan rekening met dat de maag zich letterlijk opnieuw moet aanpassen. Voor meer informatie zoek op web naar ‘dumpingsyndroom’. Overigens had ik hier geen last van gehad, al had ik in de 3 week lichte diaree.
mvg,
Rolf (naam is gefingeerd)
PS: Ik wou dit laten weten omdat ik deze informatie graag zelf ook zo duidelijk mogelijk wou kunnen vinden op forums. Morgenavond geef ik toelichting op basis van de resultaten van de chirurg