Zoeken Vraag het forum

Coloscopie / Kleefdarm

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • samantha zonneveld

hallo

ik had een vraagje ik heb sinds mijn 15de als darm klachten veel medicijnen moeten slikken enz
    heb in februarie een kijkoperatie gehad en kwamen ze achter dat ik een kleefdarm had en een oud bestaande onsteking die niet weg neemt ik heb nog steeds klachten ben vrijdag weer op afspraak in het ziekenhuis geweest en vertelde ze me dat k ziekte van chrohn zou hebben en zou 11 juni 2012 via me anus een slangetje met camera krijgen om in me darm te kijken maar lees veel op internet dat verschilllende dingen kunnen gebeuren zoals als er scheurtje komt dat je kanker krijgt of dat je aan een stoma moet enz en nu twijelf ik en me vriend heelerg of ik die onderzoek wel moet doen omdat er toch veel dingen zijn die me angstig maken ik weet dus echter niet wat ik moet doen ik heb ook allerei ziekenhuizen gebeld om te vragen wat de risicos zijn en of het belangrijk is dat ik die onderzoek laat doen ik vind me zelf nog te jong om hierover te beslissen omdat er toch risicos zijjn maar snap ook dat alles een risico is maar toch zijn wij niet gerustgestelt zou u mij hier over meer kunnen vertellen en of zo’n onderzoek echt noodzakelijk is om te doen want las ook dat ze er toch niet volledig achter kunnen komen om het vast te stellen

mvg samantha zonneveld

2 reacties
    Reageren
    Marjo

Hallo Samantha,
    Ik heb twee jaar geleden zo’n darmonderzoek gehad. Het was in het buitenland, en onder algehele narcose dus ik heb van het onderzoek zelf niets gemerkt. Ook daarna totaal geen last of iets gehad. Het enige wat ik verschrikkelijk vond was de Forlax te moeten innemen met 2 liter water drinken. Gatver wat een smerig spul, maar dat moet om je darmen helemaal schoon te krijgen. Als je nog vragen hebt, stel ze gerust…

Groetjes

Reageren
    Hans

Goedemiddag. Ik heb gisteren een coloscopie ondergaan en wil ook graag mijn ervaring delen. Om jullie gerust te stellen, ik heb tijdens en na de coloscopie geen enkele pijn ervaren.

De coloscopie werd bij mij uitgevoerd omdat ik bloed en slijm bij mijn ontlasting had en ik ook regelmatig een zeurderig gevoel links onder in mijn buik heb. Ook heb ik last van aambeien en huidflapjes, waardoor ik erg zenuwachtig was voor het onderzoek. Maar dat bleek gelukkig nergens voor nodig.

Voor de coloscopie krijg je een infuus waarmee ze vervolgens een slaapmiddel en pijnstiller toedienen. Hierdoor heb ik niets van de behandeling gemerkt (ondanks dat het slijmvlies van mijn endeldarm erg ontstoken was en ik last heb van aambeien). Volgens mij heb ik de hele tijd geslapen. Ook van het maken van een biopt heb ik niets gevoeld. Na de behandeling heb ik ook nergens last van gehad.

n.b. De verpleegster gaf aan dat er wordt gestart met een standaard hoeveelheid slaapmiddel/pijnstiller. Mocht je tijdens het onderzoek echter toch pijn hebben, dan kunnen ze je een extra dosis geven. Maar dat was bij mij dus niet nodig.

n.b. Voor het verrichten van het onderzoek hebben ze coloscopen met verschillende dikten. Als de normale coloscoop niet makkelijk door de darm gaat (wat bij mij het geval blijkt te zijn geweest), dan pakken ze een dunnere slang waarmee het wel gemakkelijk gaat.

Kortom: Maak je van tevoren niet te druk voor de coloscopie (zoals ik wel deed), want ik heb niets van het onderzoek meegekregen en de hele tijd geslapen.

Reageren
Reageer op: Coloscopie / Kleefdarm
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

4 min leestijd

Hoe vaak moet je je ogen laten meten?

5 min leestijd

Wat is een ooginfarct? Alles over symptomen, oorzaken en herstel

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.