- Anoniem787824 augustus 2023 om 21:49
Ik heb de stempel ‘PDS’ gekregen vanwege mijn maag/darm klachten, toen er uit onderzoeken geen afwijkingen te zien waren. Bloedonderzoeken, gastroscopie, echo van de buik gehad, misschien nog wat vergeten ..
Heb al aan de huisarts gevraagd of ze evt mijn ontlasting kunnen onderzoeken, ook heb ik het over een coloscopie gehad, maar dat vond ze allemaal niet nodig omdat uit andere onderzoeken niks naar voren kwam.Zou graag willen uitsluiten of er iets met mijn darmen is, zoals poliepen of dergelijke .. heeft de HA gelijk en had dat op die echo al te zien geweest zijn, of is het mogelijk dat ze tijdens een coloscopie meer kunnen zien?
Natuurlijk, het lijkt me geen fijn onderzoek, maar ben mijn klachten na al die jaren zo beu.
Snel vol zitten tijdens eten, zeurend opgeblazen gevoel in mijn buik tijdens eten, wat afgevallen, vaak rommelende darmen en krampen na het eten (ene periode meer last dan andere). Vaak harde/moeilijke stoelgang.4 reactiesReagerenJohn (moderator)
24 augustus 2023 om 21:54“Snel vol zitten tijdens eten, zeurend opgeblazen gevoel in mijn buik tijdens eten ” dit zijn toch vooral klachten van je maag en daar is een gastroscopie voor gedaan.
Reageren
“vaak rommelende darmen en krampen na het eten ” Dat heeft met je darmen te maken. Te weinig vezels, te weinig drinken en PDS. Gevolg: harde moeilijke stoelgang
Hoeveel en wat drink je zoal op een dag? Eet je dagelijks een stuk fruit?Anoniem787825 augustus 2023 om 00:14Moet wel zeggen dat mijn stoelgang verbeterd is vergeleken met begin het jaar. Ik eet eigenlijk elke dag wel fruit maar ben laatst maanden wel wat vaker kiwi’s gaan eten omdat dit goed schijnt te zijn, eet ook alleen nog maar bruin brood. De slechtere periodes met harde stoelgang zijn wel minder geworden, maar nog steeds af en toe aanwezig. Paar maanden terug best wel een goede periode gehad met redelijk ‘normale’ stoelgang, maar toch nog af en toe darmkrampen. Het gekke is, soms heb ik vlak na het eten nog geen krampen, maar als ik later wat drink dan begint het, ook al is het gewoon water. Probeer ook genoeg te drinken tussendoor, maar zelfs als ik ‘iets’ teveel drink kan mijn lijf al van slag zijn, maar over algemeen krijg ik wel genoeg vocht binnen gedurende de dag denk ik.
Trouwens, dat ‘zeurende’ gevoel waar ik het over had voel ik soms in mijn maag (boven mijn navel, links) en soms in mijn darmen (ter hoogte van mijn navel, onder onderste ribben, links).
Heb goede en slechte periodes wat stoelgang/krampen betreft, maar het snel vol zitten tijdens het eten heb ik eigenlijk altijd wel. Dan moet ik het even laten zakken, wat boeren laten, vervolgens kan ik weer even verder eten, enz. Op die manier ben ik elke dag veel tijd kwijt met eten.
Sorry voor lange verhaal .. heb dit ook al allemaal tegen huisarts gezegd.
ReagerenSuus25 augustus 2023 om 08:44En aan de hand van die klachten en je verhaal heeft de huisarts de diagnose pds gesteld.
ReagerenAnoniem787825 augustus 2023 om 09:51Inderdaad Suus, omdat er verder niks afwijkends is gevonden noemde ze het PDS / functionele maagklachten.
Daarom vroeg ik me af of het zinvol is een coloscopie te laten doen, of dat het onnodig is aangezien tijdens die buik echo niets was gevonden.
Reageren