hallo allemaal. ik moet nu al 3 weken overgeven. het gekke is dat ik geen eten uitspuug maar steeds vloeibaar (geel en groenig). ook heb ik na het eten steeds gevoel dat ik moet boeren maar komt er meteen geel uit. ik ben in het buitenland momenteel bij me partner en we zijn 2 weken geleden al naar huisarts hier gegaan en die zei dat het waarschijnelijk een buikgriep is maar ik vertrouw het niet helemaal. ook omdat ik veel pijn heb in me buik en als ik me oogleden naar beneden trek is me oogwit gelig. wat kan dit betekenen? en kan ik in het buitenland in het ziekenhuis behandeld worden of sturen ze je dan naar nederland terug?
het lijkt erop dat je Hepatitis hebt opgelopen.
ga naar een ziekenhuis daar voor test! anders maar terug komen./
3 weken ziek is erg lang, hier moet je serieus mee omgaan.
neem je rust en dieet!
als je je in Nederland laat behandelen moet je wel vermelden dat je in het buitenland geweest bent.
sterkte, en laat nog eens wat horen.
groetjes, Brenda
Geelzucht of icterus is het symptoom dat de patiënt geel ziet. Dit is meestal het best te zien aan het oogwit. Dit verschijnsel kan vele oorzaken hebben; een indeling van mogelijk oorzaken met korte bespreking volgt hieronder.
Patiënt met geelzucht veroorzaakt door hepatitis A
De gele kleurstof die de kleur veroorzaakt is meestal bilirubine, een afbraakproduct van de heem-groep in hemoglobine. Als hemoglobine wordt afgebroken (als een rode bloedcel het eind van zijn nuttige levensduur heeft bereikt) wordt de kleurstof eerst in een onoplosbare vorm van bilirubine omgezet, die door speciale eiwitten door het bloed naar de lever wordt getransporteerd, waar de stof door koppeling aan glucuronzuur, een goed oplosbare groep, wateroplosbaar wordt gemaakt. De nu oplosbare kleurstof wordt in de gal naar de darm uitgescheiden en is de oorzaak van de bruine kleur van ontlasting. Een klein deel van de kleurstof komt ook in het bloed terecht, deels als gevolg van heropname van de stof zelf uit de darminhoud, maar ook van reactieproducten ervan die door bacteriën in de darm zijn omgezet. Als de galwegen verstopt zijn (b.v. door een galsteen) kan de ontlasting vrijwel wit zijn ('stopverfkleur'). Galkleurstoffen zijn ook verantwoordelijk voor de gele kleur in urine, dat bij afwezigheid (zie Acholurie) op een bepaalde vorm van geelzucht duidt.
Lees verder op: http://nl.wikipedia.org/wiki/Geelzucht
Moderator: J. Leppink (zorgprofessional)