Zoeken Vraag het forum

Last van onder en bovenbuik

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Vera

Hoi, Ik heb sinds een paar maanden last van m’n buik. Mijn onderbuik voelt opgeblazen en hard aan en op de hoogte van het middenrif in het midden voel ik een lichte stekende pijn. Vooral ’s ochtends als ik wakker word heb ik last van m’n buik en ’s avonds als ik weer in bed lig. Ook tijdens de seks stoort het me soms.

In mijn onderbuik voelt het ook een beetje alsof ik de hele maand door ongesteld ben. (Mijn menstruatie is ook meestal hevig)

Ik ben hiervoor nog niet naar de huisarts geweest, omdat ik niet echt pijn had, maar nu begint het me wel te storen dus ik ga binnenkort toch..

Maar ik hoop dat iemand deze klachten herkent en misschien een oplossing weet? Verder ben ik nogal ‘bang’ voor dokters door een vroegere gebeurtenis, dus misschien kan iemand me vertellen wat de dokter zal doen na het horen van deze klachten, zodat ik een beetje voorbereid ben.

Groetjes

Vera

2 reacties
    Reageren
    Minke

Ik zal proberen kort te zeggen wat je kunt verwachten.

Er zijn drie opvallende symptomen in je verhaal: buikpijn, pijn bij het vrijen (dyspareunie) en hevige mentsruaties.

De huisarts zal vragen stellen over de verschillende orgaansystemen die zich in de buik bevinden, het maag-darm kanaal (ontlasting), de urinewegen (plassen), de geslachtsorganen (vrijen, menstruatie) en de zenuwen (neurologie).

Hierna en op basis van de antwoorden die je geeft, zal de huisarts de buik onderzoeken: luisteren, voelen en wat harder drukken om dieper gelegen structuren te voelen.

Tenslotte, en ik denk dat je daar wat angstig voor bent, zal de huisarts (waarschijnlijk) een gynaecologisch onderzoekje doen. Dus van binnen voelen of er afwijkingen of bijzonderheden zijn in de vagina.

Omdat je (waarschijnlijk) tegen het laatste onderzoekje opziet, is het wellicht een idee een goede vriendin of je partner mee te nemen zodat je je wat meer op je gemak voelt. In ieder geval is het belangrijk dat je aan de huisarts aangeeft dat je opziet tegen het inwendige onderzoek, en misschien ook een beetje uitlegt waarom (huisarts heeft geheimhoudingsplicht) je deze gevoelens hebt.

Uiteindelijk zal de huisarts alle verkregen gegevens verwerken in een differentiaal diagnose (een lijstje van de meest voor de hand liggende oorzaken van jouw klachten), en op basis hiervan verder beleid bepalen, zoals bijvoorbeeld afwachten, medicatie, verder aanvullend onderzoek (echo, röntgen, bloedonderzoek).

Dat was het denk ik zo’n beetje.

Ik wens je alle sterkte, en als je nog vragen hebt, laat dan even weten, dan kunnen we je misschien proberen te helpen.

Reageren
    Anoniem

Lees de patiëntenfolder van het nederlands Huisartsen Genootschap over [u]Overvloedig vaginaal bloedverlies[/u]:
    http://nhg.artsennet.nl/kenniscentrum/k_voorlichting/NHGPatientenbrieven/NHGPatientenbrief/PBU8c.htm

Reageren
Reageer op: Last van onder en bovenbuik
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

1 min leestijd

Wat vind jij van online een huisarts spreken?

4 min leestijd

Een soa zonder klachten: hoe herken je iets wat je niet voelt?

4 min leestijd

Soa zonder seks: kan je een soa oplopen zonder seksueel contact?

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.