Zoeken Vraag het forum

Pds? calprotectine >2000

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Iris

Ik heb al jaren last van mijn darmen. Ik heb periodes waarin ik binnen een paar minuten nadat ik iets eet, diarree krijg, gevolgd door 3 tot soms 7 dagen pijn in mijn buik, voornamelijk linksboven. In die dagen heb ik vaak loze aandrang en komt er geel slijm als ontlasting. In de afgelopen 15 jaar is het steeds erger geworden. Soms blijft het een paar weken weg, soms is het een paar weken achter elkaar onrustig en val ik af (van 60 naar 56 kilo bijv).

15 jaar geleden heb ik een coloscopie en endoscopie gehad, waar behalve gallige reflux geen bijzonderheden op te zien waren. Twee jaar geleden waren de klachten weer extreem en heb daarom de huisarts gevraagd een ontlastingsonderzoek te laten doen. Mijn calprotectine bleek >2000 te zijn. Ik heb daarom twee jaar geleden opnieuw een coloscopie gehad, waar weer niks uitkwam. Door een zwangerschap moest de mri die gepland werd uitgesteld worden. Deze is onlangs gedaan samen met een nieuwe calprotectine test (waarde 291). De Mri zag er goed uit. De arts zegt daarom nu dat het waarschijnlijk toch prikkelbare darm is en dat er op die momenten waarschijnlijk geen echte ontsteking is. Ik kan dit gewoon bijna niet geloven, omdat ik steeds als de waarde zo hoog is, ook steeds veel pijn heb in mijn buik.

Overige informatie: ferritine 9, b12 148, lipase licht afwijkend, overige bloedwaarden waaronder allergieën zijn goed.

Herkent iemand dit patroon als prikkelbare darm?

2 reacties
    Reageren
    Iris

Aanvullende informatie: de eerste weken van de zwangerschap waren mijn eeg onrustig, maar vanaf 20 weken zwanger waren mijn darmen heel rustig, ik kon alles eten wat ik wilde en heb geen pijnen gehad.

Reageren
    Peter (huisarts)

Het patroon zou goed kunnen passen bij een PDS.
    En faeces calprotectine blijft een waarde die niet een absolute zekerheid geeft op een ontstekings-darmziekte.

Reageren
Reageer op: Pds? calprotectine >2000
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

Haartransplantatie bij stress en haaruitval
5 min leestijd

Stress en haaruitval: hoe zit dat precies?

3 min leestijd

Symptomen van zwangerschap: dit zijn de eerste signalen

4 min leestijd

Baarmoederontsteking: hoe krijg je het en welke symptomen zijn er?

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.