- Den22 maart 2026 om 22:47
Hallo,
Ik heb sinds iets meer dan een maand nu licht gekleurde ontlasting, ik maak me hier zorgen om omdat ik in het verleden ook grijze ontlasting had vanwege alcohol misbruik, ik had toen ook een vervetten lever.
Ik ben inmiddels 15+ maanden nuchter van alcohol en andere middelen, ook bijna 3 weken gestopt met roken nu!
Ik heb eerder dit jaar bloed laten prikken en een echo van mijn buik laten maken om mijn lever te checken, de prik waarden waren allemaal tiptop in orde, en mijn lever zag er weer normaal uit.Moet ik mij verder zorgen maken of ben ik gewoon aan het doon denken?
Groetjes,
D.1 reactieReageren
Peter (huisarts)
23 maart 2026 om 22:26Vraag al eerder gesteld , volgens mij..
Licht gekleurde ontlasting kan te maken hebben met een snellere darmwerking (waardoor er meer vet achterblijft in de ontlasting en de ontlasting dan lichter gekleurd blijft). Maar ook bij lever/ galproblemen: als de galzouten het vet in de darm niet goed kunnen binden, blijft er meer vet in de ontlasting zitten (het wordt slechter opgenomen als er onvoldoende galzouten zijn).Dus als je twijfels hebt: laat (alsnog weer) tussendoor je lever/gal bloedwaarden prikken.
Reageren