- Willemijn7 januari 2026 om 21:01
Ik heb al 2 maanden last van uitwendige aambeien.
Huisarts gebeld, die stuurde me naar de drogist voor een middeltje.
Hamameliszalf van dr.vogel gekocht ,maar daar krweg ik nog meer klachten van.
Toen actiproct maar dat hiekp ook niet.huisarts weer gebeld, maar die zei dat er een schap vol middeltjes bij de drogist staat en er vast 1 bijstaat die wel helpt.
Maar ik durf niet van alles te proberen,omdat ik vaak over
Gevoelig reageer.
Ik drink 2 luter water per dag,mn ontlasting is zacht,beweeg veel en eet vezelrijk. Maar daar krijg ik de klachten niet mee weg.
Welk middeltje helpt echt en is ook geschikt voor een overgevoelige huid?5 reactiesReageren
Peter (huisarts)
8 januari 2026 om 16:44Als je al Hamamelis aambeienzalf van de Weleda of van dr. Vogel hebt geprobeerd, zou Calendula zalf (ook van Weleda en Vogel verkrijgbaar) misschien kunnen werken?
Reageren
Aambeien zijn echter chronisch, kunnen alleen op en af last geven.
Bij forse klachten (die lang duren) zou een fleboloog of chirurg proctoloog (met aandachtsgebied anus) kunnen helpen door ingrepen.Willemijn9 januari 2026 om 12:36Dank u wel voor u reactie.
Reageren
Il kreeg ook de tip voor honingzalf of theranalzalf,maar durf niet zomaar te smeren,ik bdn zo bang dat ik hwt dan nog erger maakt dan het nu is.
Peter (huisarts)
9 januari 2026 om 13:00Je kunt ook de huisarts vragen om een anti-eczeem zalf (indien van toepassing). Maar dan moet je ‘met je billen bloot”..
Reagerenwillemijn12 januari 2026 om 22:52met de billen bloot is het probleem niet, een huisarts is wel wat gewend.
Reageren
De aambeien klachten vind ik veel erger.Zalf10 juli 2026 om 15:03Kijk aangaande je klachten eens richting fodmaps van monash university. Mogelijk reageer je op fodmaps of gluten, de zalf van weleda bevat bijvoorbeeld tarwekiemolie.
Qua zalf kan je kijken naar fagron zinkoxidezalf 10%. De zalf van fagron heeft namelijk maar 3 ingrediënten, te weten petroleum, paraffine en zink oxide.
Succes!
Reageren