- Anne18 december 2025 om 22:21
Beste,
Ik heb regelmatig jeuk aan mijn anus met afvagen of blijkbaar niet altijd goed genoeg afveeg. Ook wel regelmatig dat er dan een klein streepje/puntje licht bloed bij het afvegen zit. Wat kan dit zijn? Op de foto zie ik niet per se iets raars. Of zit het dan meer intern?
Ik hoor het graag. En ook of ik me zorgen moet maken4 reactiesReagerenAnne18 december 2025 om 22:22
Peter (huisarts)
20 december 2025 om 11:31Kleine scheurtjes in het slijmvlies kun je niet altijd goed zien (ook al is deze foto erg duidelijk..) daarvoor moet je de anushuid spreiden.. maar die kleine letsels mogen er zitten, en genezen vaak ook snel. Niet goed afvegen (of juist teveel, te hard afvegen!) kan de huid irriteren en daardoor kwetsbaar maken. Onderhoud van de huid met bv Calendula zalf kan dan werken (na het afvegen aanbrengen).
Misschien bij jou niet van toepassing, maar toch:
Reageren
Een te hoge spierspanning in en rond de anus kan ook een oorzaak zijn van niet goed genezende wondjes. Zorg dat je op tijd naar de wc gaat, dat je niet teveel spierspanning vastzet in de bekkenstreek.
(bekkenfysiotherapeuten geven handvaten hiervoor, maar ook door ademtherapie, yoga, etc is dit positief te beinvloeden)Anne17 januari 2026 om 23:27Ik heb hier nog steeds last van en inmiddels bij iedere ontlasting wat bloed bij afvegen. Het zal dus echt een wondje zijn denk ik. Is dit echt niks ernstigs? Ik probeer af en toe wat creme op te smeren maar dit lijkt niet te helpen. Vaak ook wel harde, dikkere ontlasting wat niet meehelpt, en pijnlijk is..
Reageren
Ik hoor graag wat ik kan doen en of het ernstig iswillemijn24 januari 2026 om 23:03anale fissuur waarschijnlijk ,even mee naar de huisarts gaan.
Reageren
dan krijg je zalf en poeders om je ontlasting zacht te maken.