Zoeken Vraag het forum

Jeuk anus en wat bloed

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Anne

Beste,
    Ik heb regelmatig jeuk aan mijn anus met afvagen of blijkbaar niet altijd goed genoeg afveeg. Ook wel regelmatig dat er dan een klein streepje/puntje licht bloed bij het afvegen zit. Wat kan dit zijn? Op de foto zie ik niet per se iets raars. Of zit het dan meer intern?
    Ik hoor het graag. En ook of ik me zorgen moet maken

4 reacties
    Reageren
    Anne

Foto

Bijlagen:
    Reageren
    Peter (huisarts)

Kleine scheurtjes in het slijmvlies kun je niet altijd goed zien (ook al is deze foto erg duidelijk..) daarvoor moet je de anushuid spreiden.. maar die kleine letsels mogen er zitten, en genezen vaak ook snel. Niet goed afvegen (of juist teveel, te hard afvegen!) kan de huid irriteren en daardoor kwetsbaar maken. Onderhoud van de huid met bv Calendula zalf kan dan werken (na het afvegen aanbrengen).

Misschien bij jou niet van toepassing, maar toch:
    Een te hoge spierspanning in en rond de anus kan ook een oorzaak zijn van niet goed genezende wondjes. Zorg dat je op tijd naar de wc gaat, dat je niet teveel spierspanning vastzet in de bekkenstreek.
    (bekkenfysiotherapeuten geven handvaten hiervoor, maar ook door ademtherapie, yoga, etc is dit positief te beinvloeden)

Reageren
    Anne

Ik heb hier nog steeds last van en inmiddels bij iedere ontlasting wat bloed bij afvegen. Het zal dus echt een wondje zijn denk ik. Is dit echt niks ernstigs? Ik probeer af en toe wat creme op te smeren maar dit lijkt niet te helpen. Vaak ook wel harde, dikkere ontlasting wat niet meehelpt, en pijnlijk is..
    Ik hoor graag wat ik kan doen en of het ernstig is

Reageren
    willemijn

anale fissuur waarschijnlijk ,even mee naar de huisarts gaan.
    dan krijg je zalf en poeders om je ontlasting zacht te maken.

Reageren
Reageer op: Jeuk anus en wat bloed
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

Haartransplantatie bij stress en haaruitval
5 min leestijd

Stress en haaruitval: hoe zit dat precies?

3 min leestijd

Symptomen van zwangerschap: dit zijn de eerste signalen

4 min leestijd

Baarmoederontsteking: hoe krijg je het en welke symptomen zijn er?

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.