Zoeken Vraag het forum

Diarree

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Anoniem

Ik had vanmorgen ineens buikkrampen. Er kwam eerst obstipatie ontlasting in de vorm van keutels, toen kreeg ik weer krampen en toen was het een vaste vorm, en net ging ik weer en toen was het dun. De buikpijn zakt nu ook wat af.

Ik heb eens gekeken, een maand geleden had ik ook diarree, en daarvoor ook weleens een maand geleden of iets korter of langer ertussen. Het duurt niet langer dan een dag.
    Daartussenin heb ik wel gewoon vaste ontlasting, wat varieert van obstipatie tot gewoon normaal wat gemakkelijk gaat. En dan geen buikpijn erbij.

Ik kamp met een ziekte-angststoornis waarvoor ik in behandeling ben. Nu is mijn vraag; is het raadzaam om een arts te bezoeken?
    Ik heb afgelopen periode wel veel nare dingen meegemaakt, maar ik vind het wel wat om dit steeds neer te leggen bij stress of angst. Ik ben altijd bang dat er meer aan de hand is.

9 reacties
    Reageren
    John (moderator)

Het zal toch vooral bepaald worden door wat je eet en drinkt en dan nog icm met het warmere weer. Aangezien je er maar af en toe last van hebt zie ik niet meteen een reden om daarmee naar de huisarts te gaan. En dan kan stress daar ook nog invloed op hebben

Reageren
    Suus

Je zou het met je huisarts kunnen overleggen.
    En dan ook het stukje angst/stress benoemen.
    Er kan een relatie zijn tussen stress en wisselende ontlasting en dan ligt de oplossing niet in meer onderzoeken, maar in het behandelen van het mentale gedeelte

Reageren
    Anoniem

Dankjulliewel. Het is een terugkerend iets, maar niet elke week. Er zit wel een periode tussen. Op dit moment ben ik ook gewoon vol in mijn hoofd, maar dat is al langer.

@Suus bedoel je dan dat ik sws een ontlasting onderzoek zou moeten aanvragen en daarbij het mentale gedeelte bespreken? Door mijn angst vat ik dingen snel serieus op of denk ik dat er snel wat ernstigs aan de hand is.
    Ik ben onder behandeling bij een psycholoog hiervoor, maar het blijft een behoorlijke uitdaging.

Reageren
    Suus

Nee, ik bedoelde dat je zowel je ontlasting als het mentale stuk met je huisarts zou kunnen bespreken.
    Dan kan de huisarts beoordelen of een ontlasting onderzoek zinvol is of dat het verstandig is eerst het mentale gedeelte aan te pakken. Omdat je kans hebt dat daardoor de fysieke klachten ook beter worden.
    Bespreek met je psycholoog dat je ook lichamelijke klachten hebt als je hoofd vol zit en dat je bang bent dat dat iets ernstigs is. De psycholoog kan je helpen dat te relativeren

Reageren
    Anoniem

Hee, ben ik weer. Na donderdagochtend ging het al wel weer wat beter. Wel blijf ik wel af en toe nog een beetje buikpijn houden, voordat ik naar de wc moet. Vrijdag had ik volgens mij geen ontlasting, gister niet waterdun maar vettig. Nu had ik het weer.
    Kan het dan een griepje zijn? Mijn man en kind hebben er geen last van, en het is wel besmettelijk toch.. En ben ook niet misselijk, heb alleen iets minder eetlust. Gister wel 2 stukjes pizza gehad. Vrijdag heb ik wel goed groentes gegeten.

Maar ik merk dat ik me toch weer zorgen begin te maken, omdat het nog niet helemaal over is.
    Ik heb nu ook bijvoorbeeld focus op blauwe plekken, ik denk meteen dat ik een ernstige ziekte heb. Nu dus ook met die darmen.

Verder ben ik een beetje futloos en wat duizelig af en toe. En moe.

Reageren
    Suus

Het kan een griepje zijn, maar ook de pizza kan verkeerd gevallen zijn nadat je darmen al een beetje van slag waren

Reageren
    Anoniem

Okee. Maar kan het wel een tijdje duren voordat het weer normaal is? Ik zit er gewoon een beetje mee. M’n darmen rommelen ook en ben ook iets winderig. En snelle spijsvertering.

Reageren
    Suus

Ja, dat kan wel even aanhouden.
    Zeker als het dan opnieuw getriggerd is door iets als de pizza

Reageren
    Anoniem

Ik heb m’n bericht weer teruggevonden.
    Allereerst wat ontzettend verdrietig dat John is overleden. Ik ben er echt van geschrokken. Heel triest!

Ik ben nu een klein tijdje verder en ik heb vanavond weer last van mijn darmen. Ik bukte, m’n knieën kwamen tegen mijn buik en ik denk dat er toen iets werd getriggerd want ik kreeg last van mijn buik. Dat was de vorige keer ook zo, het komt dan in de verdrukking lijkt het. Maar nu nog geen diarree, ik had vandaag wel obstipatie. Net kwam het er weer in een vaste vorm uit, maar ik denk dat het nog niet klaar is. Ik had er wat slijm bij zitten. Geen bloed.

In de tussentijd wel bij de huisarts geweest en ze heeft gevoeld. Ze voelde niet iets raars, het was wat gevoelig maar dat was het ook.
    Ik heb vandaag wel weer een situatie gehad waar ik verdrietig over was en mijn ziekte-angststoornis speelt ook weer meer op nu ik vakantie heb. Zou het dan toch stress zijn.. Ook heb ik gister en vandaag weinig fruit gegeten en ook wel wat vettige dingen.
    In die tussentijd (van laatste bericht tot nu) heb ik wel weer een paar keer ‘keurige’ ontlasting gehad.
    Zou ik dan toch een darmonderzoek moeten? Ik blijf het lastig vinden, aan de ene kant wil ik niet iets missen, en aan de andere kant is het ook wel weer wat te verklaren.

Reageren
Reageer op: Diarree
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

Haartransplantatie bij stress en haaruitval
5 min leestijd

Stress en haaruitval: hoe zit dat precies?

3 min leestijd

Symptomen van zwangerschap: dit zijn de eerste signalen

4 min leestijd

Baarmoederontsteking: hoe krijg je het en welke symptomen zijn er?

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.