- Anoniem16 januari 2025 om 23:13
Ik ben een jonge vrouw en heb al jarenlang last van dat mijn ontlasting altijd heel groot en veel is. Ik heb dagelijkse stoelgang, geen last van obstipatie. De ontlasting komt er makkelijk uit maar doordat het zo groot is, zit de wc vaak verstopt. Hierdoor durf ik eigenlijk op andere plekken bijna nooit naar de wc te gaan. Ik geneer me er enorm voor, ook om voor zoiets naar de huisarts te gaan. Op internet kan ik er ook niks over vinden. Zijn er manieren om kleinere hoeveelheden ontlasting te krijgen?
5 reactiesReagerenJohn (moderator)
17 januari 2025 om 16:26Wat er in gaat moet er ook een kleer uit komen… Daar zul je dus niet veel aan kunnen doen
ReagerenAnoniem17 januari 2025 om 22:59Dat begrijp ik. Het is alleen nu 1 grote drol die vaak niet weggespoeld kan worden. Het zou makkelijker zijn als het in kleinere delen er uit kwam..
ReagerenIk21 juni 2025 om 02:41Aan de vraagsteller: heb je hiervoor al meer info of een antwoord kunnen vinden? Hetzelfde probleem hier.
Reageren
Peter (huisarts)
21 juni 2025 om 13:56Veel ontlasting tegelijk betekent meestal dat er ook een redelijke tijd tussen de poep momenten zal zitten, dus dat je een eigenlijk een trage darmwerking (soort obstipatie) hebt. Je kunt met leefregels (meer drinken, vezels, laxerende voeding , dagelijks de tijd nemen om op toilet te zitten en te wachten of er iets komt, etc) dit probleem verkleinen, en de bolus dus ook…
Reageren
Natuurlijk zijn er ook onschuldige laxeermiddelen zoal Movicolon. In de vrije verkoop zijn vaak middelen te koop met Senna, maar deze zijn niet aan te raden omdat bij regelmatig gebruik, je darmen daar (nog) trager kunnen reageren..
Je zou dit bij je huisarts kunnen vragen.Bryan Thijssen6 augustus 2025 om 19:12Ik heb hier ook erg veel last van.
Reageren
Ik mag niet meer naar de toilet op het werk en ook bij mijn vaste kroeg in Made is het een no go.
Ik schaam me hier erg voor, ik heb het nooit gewogen natuurlijk maar ik denk dat het minimaal twee kilo per keer is
Ik heb gehoord dat het eten van hondenbrokken helpt hier tegen, iemand hier ervaring mee?