Vaak lees ik hier dat er gezegd wordt dat er geen direct verband zit tussen een verhoogd calprotectine en darmkanker. Echter is dit zeker wel het geval en wil ik iedereen die zich zorgen maakt ook een alertheid geven hierop. Vertrouw op jezelf, je kent je lichaam het beste en vraag door voor verdere onderzoeken bij een MDL arts!
En over welke verhoging heb je het dan exact? Als in..welke waarde is het opletten geblazen?
Ok, bedankt!
De mijne zit op 81 dus lekker geruststellend dit🥲
Als je je klachten niet vertrouwd vraag dan altijd voor een verwijzing! Hoe eerder ze iets vinden hoe beter het te behandelen is (:
Dank maar die heb ik al, 20 augustus zowel gastro als endo echter gaf de internist bij mij aan zich absoluut geen zorgen te maken ondanks CP van 81 en occult.. de endo wordt gedaan om mij gerust te stellen (woorden van internist) en gastro wordt gedaan omdat er verdenking is van een zweer of ontsteking.
Dit zorgde voor iets minder angst maar nu zit het er wel weer goed in en duurt het helaas nog even voor ik uitsluitsel krijg🥲
Ik zou wel proberen op de internist te vertouwen, ze zeggen zoiets niet voor niets.
" ondanks CP van 81 " hoezo ondanks? dat is toch een verwaarloosbare waarde en dat gaf de internist toch eigenlijk ook al aan. Met darmkanker heeft dat dan helemaal niets te maken. Calprotectine is een ontstekingswaarde en geen kanker marker.
De Body Mass Index (BMI) geeft uw gezondheidsrisico weer o.b.v. uw lichaamsgewicht en lengte. Vul het in en ontvang direct per mail de uitslag met het bijbehorende gezondheidsadvies
Grappig dat de mdl/oncoloog mij vandaag anders vertelde 😂 en zoek maar eens wat literatuur op hierover. Staat genoeg online!
Stop svp met het delen van onwaarheden hierover. Mensen moeten hier alert op zijn.
En ik zeg niet dat alle verhoogde cp waarde direct een colonca is maar het kan er wel degelijk door komen. Daarbij ben ik hier zelf het bewijs voor nu 😉
Het zou in theorie een verloosbare waarde kunnen zijn echter kan deze waarde niet genegeerd worden ivm ook vondst occult. Internist heeft geen enkele verdenking maar kan dit ook niet negeren en wilt mij vooral geruststellen en daarom de endo doen.
@M, wat was jouw waarde als ik vragen mag en had je nog andere klachten?
Heel veel sterkte de komende tijd!!
Ik heb al lang wisselende buikklachten/buikpijn, vermoeidheid, vaak diarree, veel lucht, geen zichtbaar bloed maar wel zichtbaar slijm.. vage klachten dus. Mijn cp was 89.
Ik ben 27, leef gezond en heb geen overgewicht oid. Pure pech noemen ze het
@M Ik heb niet geschreven dat het niet moet worden opgevolgd als er ook sprake is van occult bloed, en dat wordt in dit geval dus ook gedaan. En onwaarheden vertel ik ook niet
Ik waar uw inzet op dit forum enorm, maar, verhoogde calprotectine hangt wel samen met darmkanker. Deze vraag heb ik vandaag aan mijn arts gesteld en hij geeft aan dat dit klopt. De tumor zorgt voor een (lichte) ontstekingsreactie in de darmwand wat maakt dat de cp hierop reageert. In de eerste keren dat ik ontlasting liet onderzoeken had ik overigens ook geen oc bloed. Alleen verhoogde cp. Daarom ben ik ook niet doorgestuurd.
Dat een tumor een ontstekingsreactie kan veroorzaken en dan dus de calprotectine waarde verhoogd kan zijn, daar ben ik het zeker mee eens, maar dan nog is een alleen verhoogde calprotectine geen indicator voor darmkanker. De verhoogde calprotectine waarde is dan toch een direct gevolg van de ontsteking en de ontsteking dan wel een gevolg van een tumor. En dan zeg ik niet dat er niet verder onderzocht moet worden. Het zal dan ook afhangen van andere klachten die aanwezig zijn.
Mijn calprotectine is al 2 jaar verhoogd, maar ik heb geen zeker geen darmkanker. Het is wel een gevolg van een ontsteking in mijn dikke darm.