Zoeken Vraag het forum

Last van buik. Mogelijk PDS?

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Anoniem1

Hoi dokter.
    Ik heb sinds deze maand opeens hevige buikpijnscheuten die komen en gaan.
    Ook ben ik zeer winderig en ik moet vaak naar het toilet.
    Kan dit mogelijk PDS zijn?
    Ik heb iets over de symptomen gelezen en ze komen vrijwel overeen met die van mij.

6 reacties
    Reageren
    Anoniem1

Vergeten te zeggen,
    de pijnscheuten komen vooral linksonder van mijn buik voor.

Reageren
    brenda A

in de eerste plaats: dit is een forum, wil je de dokter consulteren dan moet je dat anders doen en betalen op Dokter nl, dan moet je e consult aantikken.
    je hebt ook een huisarts waar je met problemen terecht kan.
    op dit forum wordt vaak raad gevraagd en die wordt ook gegeven, vaak door mensen met ervaring met dezelfde klacht, ook door mensen met een Paramedische of Alternatieve opleiding.
    PDS kan, maar de diagnose dient eigenlijk alleen gesteld te worden als alle andere mogelijkheden zijn uitgesloten.
    Pijn links in de buik komt ook voor bij Diverticuls, of een ontsteking van de darm.
    als de klachten aanhouden, toch maar even naar de huisarts.
    groetjes, Brenda

Reageren
    René

Het is niet mogelijk op basis van enkele symptomen een diagnose te stellen.

Voor een betrouwbare diagnose ga je naar de huisarts. De huisarts kent jouw voorgeschiedenis en kan lichamelijk onderzoek uitvoeren, en zo nodig nog aanvullende onderzoeken doen.

Ingaand op jouw verhaal ligt het niet voor de hand de diagnose prikkelbare darm syndroom te stellen. Bij PDS zijn de symptomen vaak veel langer aanwezig, vaak jaren, en sluimerender en vager.

Het lijkt mij verstandig in jouw geval naar de huisarts te gaan om een diagnose te stellen. Pijnscheuten in de maagstreek, sinds kort ontstaan, gecombineerd met winderigheid, kan veel meer zijn dan alleen PDS waaronder mogelijke ernstige aandoeningen, die echt moeten worden uitgesloten vooraleer eventueel de diagnose PDS te stellen.

En ten slotte, een internet arts consulteren dient alleen ter advies, ook die kan eenvoudigweg geen diagnose stellen zonder lichamelijk onderzoek, kortweg zichtcontact genoemd.

Reageren
    Yoram

Pijn is altijd een alarmsignaal van het lichaam. Als je niet weet wat de oorzaak is, ga dan naar de huisarts. Een maand lang pijn is lang, en eigenlijk vind ik dat je al eerder had moeten gaan.

Het MLDS heeft betrouwbare informatie over de situatie waarin jij verkeert. Het MLDS is de Maag-, lever en darm stichting en hebben een voorlichtingswebsite met absoluut betrouwbaar advies.

Lees hier wat je moet doen als je last hebt van pijn en winderigheid, ‘Wees alert!’: http://www.spijsvertering.info/wees-alert/darm/

Zou je willen laten weten wat de huisarts je verteld heeft, dat kan eventueel leerzaam zijn voor anderen. En als je vragen hebt, of iets wilt bespreken met lotgenoten, dan kun je dat hier doen als je wilt.

Zorg in ieder geval goed voor jezelf en neem je klachten erieus.

Reageren
    Anoniem

alles wat ik hier lees over pds komt mij bekent voor waar ik nog veel last van heb is duizeligheid kan dit ook te maken hebben met pds

Reageren
    Anoniem

Het Prikkelbare Darm Syndroom (PDS) uit zich in klachten zoals buikpijn en problemen met de ontlasting (zowel diarree als verstopping). Uit onderzoek blijkt nu dat pepermunt deze klachten kan verminderen. PDS is een veelvoorkomende aandoening: 5 tot 20 procent van de Nederlandse bevolking heeft last van prikkelbare darmen.

Reageren
Reageer op: Last van buik. Mogelijk PDS?
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

1 min leestijd

Wat vind jij van online een huisarts spreken?

4 min leestijd

Een soa zonder klachten: hoe herken je iets wat je niet voelt?

4 min leestijd

Soa zonder seks: kan je een soa oplopen zonder seksueel contact?

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.