- Frans8827 januari 2024 om 21:29
Beste allen,
Ik heb al een tijdje last van drukkende pijn achter mijn xiphoid process. Wat kan dit zijn? Mijn xiphoid process lijkt wat afgebogen naar rechts en is best duidelijk voelbaar. Het lijkt ook wel of ik mijn hartslag daar iets meer voel en als ik lig soms ook zie in bovenbuik en ik ben normaal postuur, niet slank.
Alvast bedankt!
Groet,
Frans6 reactiesReagerenJohn (moderator)
27 januari 2024 om 22:00Maagklachten zouden een oorzaak kunnen zijn. Maagportier zit namelijk ook achter het zwaardvormig aanhangsel. Of een maagkuilbreuk. Maar ook stress/spanningen en hyperventileren kunnen deze klachten veroorzaken
ReagerenFrans8827 januari 2024 om 22:26Heel erg bedankt voor de reactie. Past dit dan bij pds en of een overgevoelige maag?
ReagerenJohn (moderator)
27 januari 2024 om 22:29Dat past dan meer bij maagklachten en niet bij pds
ReagerenFrans8827 januari 2024 om 22:32Bedankt. Wat zou ik kunnen doen om de klachten te verminderen?
ReagerenJohn (moderator)
27 januari 2024 om 22:35Dan zou je eerst moeten weten wat de oorzaak is. En als het de maag is, kan de huisarts daar iets voor voorschrijven
Je kunt ook onderstaande test doen om te kijken of het wellicht door hyperventileren komthttps://www.zorgprofessionaljohn.com/hyperventilatie-test/
ReagerenFrans8827 januari 2024 om 22:41Ik scoorde 50 op de test. Ik heb ook al een tijd omeprazol voor maagzuur en ben bij een dieetist voor pds maar het wil nog niet echt rustig worden allemaal. Huisarts heeft jaar terug ontlasting en bloedtesten gedaan maar maak me toch wel zorgen
Reageren