In het verleden heb ik langdurig last gehad van een fissuur, ik vermoed in combinatie met aambeien. Uiteindelijk is het na enkele maanden verdwenen. Sinds die tijd ben ik echter wel vrij gevoelig voor beschadigingen bij de anus. Ik eet gezond en meer dan voldoende vezels, ik drink genoeg en daarnaast ben ik zeer sportief. Als de ontlasting een keer wat dikker is, wat door mijn levensstijl niet vaak voor komt, dan heb ik al snel helderrood bloedverlies bij het afvegen, niet in de ontlasting zelf. Het is dan ook soms pijnlijk. Ik probeer mijn ontlasting dus te allen tijde zacht te houden.
Sinds vorige week heb ik na jaren weer echt flinke last van een fissuur. Nu valt het mij op dat mijn ontlasting eigenlijk altijd vrij dun is. Ik denk zo'n 2 tot 2.5cm. Dat is al jaren zo. Ik beschouw dit inmiddels als normaal, maar ik begin mij nu af te vragen of dit wel normaal is. Met de fissuur doet zelfs die 2.5cm als enorm veel pijn. Als ik Google dan is zelfs 5cm normaal. Dat zou bij mij gewoon lichamelijk onmogelijk zijn denk ik.
Ik schaam mij naar de huisarts gaan. Ook zit ik niet te wachten op een rectaal onderzoek met een fissuur, aangezien anaal toucheren normaliter bij mij al pijnlijk is.
Is dit iets om zorgen over te maken, of kan dit bijvoorbeeld veroorzaakt worden door interne aambeien, marisken of iets anders dat sluimerend al tijden aanwezig is? Ik maak mij zorgen om bijvoorbeeld anus kanker.
Ga daar nou gewoon mee naar de huisarts. Voor een fissuur is geen rectaal onderzoek nodig. De huisarts kan je een speciale zalf voorschrijven om er vanaf te komen
Dank voor je reactie. Ik overweeg het inderdaad naar de huisarts te gaan. Ik moet mijzelf nog even over de streep trekken. Dat is het nadeel van in een klein dorp woonachtig te zijn, iedereen kent elkaar.
Ik gebruik nu sinds een dag een lidocaïne crème en dat haalt de scherpe randjes er gelukkig wat af. De fissuur is overigens niet van buiten zichtbaar, ik gok dat het wondje aan de binnenkant van de kringspier zit, zeg maar een CM naar binnen.
Iedereen zal toch niet ook binnen in de spreekkamer of onderzoekkamer van de huisarts zijn als jij daar bent... En de mensen die daar werken mogen met niemand over een patiënt spreken.
Beste moderator,
Als man van 85 jaar heb ik sinds 2 weken last van dunne ontlasting, ik gebruik veel medicijnen: bloedverdunners, bloeddruk, prostaat, depressie en B 12 injecties.Soms moet ik supersnel naar het toilet anders ben ik te laat.
Ik fiets graag en neem elke dag een stukje fruit. 3 jaar geleden kreeg ik een open hartoperatie met 4 bypasses.
Zou Yakult mij helpen??
Ik hoor graag van u.
Het zou kunnen, maar een garantie kan ik niet geven. Het zal in ieder geval geen kwaad kunnen.