Zoeken Vraag het forum

Lucht, lucht en nog eens lucht

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Davina

Zo vermoeiend.

Ik heb nu al 3 maanden last van heeeeel veel lucht boeren. Soms als ik speeksel slik of water drink voel ik gewoon luchtbellen, soms in mijn slokdarm, soms in mijn maag.

Huisarts bezocht. Bij het woordje boeren, grijpt die naar maagzuurremmers. Trouw geslikt volgens instructie, ik boer nog steeds. Sterker nog het lijkt erger dan ooit.

Als ik zoek op “veel boeren” hier, kom ik heel veel topics tegen. Ik ben dus niet uniek, dat scheelt dus. Ik zie alleen een driedeling in de antwoorden:

-Ga met de klachten naar de huisarts
    -Doe een hyperventilatietest

De huisarts betekent maagzuurremmers. Als die niet helpen, wat dan? Weer naar de huisarts en dan naar KNO of MDL arts waar je getest wordt op bacteriën en eventueel een gastroscopie krijgt. Ik heb volgens mij nog niet 1 reactie van topicstarters over uitsluitend overmatig lucht boeren gezien, waarin staat dat dit hele proces iets heeft opgeleverd.

Het lijkt mij dat boeren dus door veel lucht slikken komt, of door maagzuur. Verder kan er eigenlijk niets zijn? Misschien een klepje of spier die niet goed werkt? Maar daar is geen behandeling voor, behalve weer maagzuurremmers. En voor bacteriën of galstenen of een maagzweer of een slokdarmontsteking en andere mogelijke oorzaken, moet je wel van iets meer dan alleen lucht boeren last hebben, lijkt me?

Ik ben niet misselijk, geef niet over, geen boeren met maaginhoud, geen pijn, ik kan gewoon eten en drinken, geen brokgevoel (oke soms, maar dat komt doordat ik niet altijd zin heb om te boeren), geen hoest, geen pijn achter mijn borst enz.

Ik ben eigenlijk kiplekker, alleen dat vele boeren irriteert me mateloos. Volgende week weer naar de huisarts, maar ik zie al dat dit iets is dat vanzelf moet verdwijnen. Ik heb geen hoop dat een gastroscopie ineens iets gaat laten zien. Sterker nog, wat is de kans dat een MDL arts puur op basis van mijn ene overmatig lucht boeren klacht overgaat op een gastroscopie?

1 reactie
    Reageren
    Catootje

Veel mensen hebben een tekort aan maagzuur, waardoor een slechter vertering, waardoor zuurbranden maar ook andere klachten als boeren kunnen optreden. Een natuurgenezer kan naar je hele gezondheidssituatie kijken dus onder andere ook voedingspatroon, darmflora en adviseren over voedingssupplementen.
    Belangrijk in je voeding is onder andere zorgen voor een combinatie van complexe koolhydraten, eiwitten, vetten en vezels bij elk eetmoment. Oplosbare vezels zijn gunstiger voor je gezondheid dan onoplosbare vezels.
    De gewoonte van tegenwoordig om minder of geen vlees te eten, kan ook voor problemen zorgen omdat vegetarische producten niet door iedereen goed verdragen worden.
    Verder weet ik niet of je eventueel medicijnen gebruikt, waaronder ook anticonceptie. die kan namelijk ook ontregelend werken.

Reageren
Reageer op: Lucht, lucht en nog eens lucht
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

1 min leestijd

Wat vind jij van online een huisarts spreken?

4 min leestijd

Een soa zonder klachten: hoe herken je iets wat je niet voelt?

4 min leestijd

Soa zonder seks: kan je een soa oplopen zonder seksueel contact?

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.