- Lashay5 februari 2021 om 21:36
Ik heb al een jaar last van aanhoudende misselijkheid en heb al verschillende onderzoeken gehad. Is er iemand die weet wat het zou kunnen zijn?
Ik heb meerdere bloedonderzoeken gehad waarbij alles in orde was. Heb een gastroscopie gehad die alleen wat maagzweren liet zien, maar die moeten nu weg zijn, want het is ondertussen alweer een halfjaar geleden en heb er destijds omeprazol voor geslikt. Heb een echo gehad waarbij geen bijzonderheden werden getroffen en heb een onderzoek naar parasieten gehad en gekeken naar lactose en gluten-intolerantie wat het ook niet bleek te zijn.
Verder heb ik al veel medicijnen geprobeerd: omeprazol, mebeverine, domperidon, metaclopromide en ondansetron en deze werken allemaal niet.Ik rook niet, drink niet en gebruik geen drugs.
Ben een vrouw van 18 met een gezond gewicht. ( 1m65 bij 50kg).Het beinvloed mijn dagelijks leven best wel veel en heb elke dag last van de misselijkheid. Iemand die zou weten waardoor het zou kunnen komen?
5 reactiesReagerenJohn (moderator)
5 februari 2021 om 21:40“Heb een gastroscopie gehad die alleen wat maagzweren liet zien, maar die moeten nu weg zijn, want het is ondertussen alweer een halfjaar geleden en heb er destijds omeprazol voor geslikt.” Zo vanzelfsprekend als je denkt is dat echter niet dat ze dan ook weg moeten zijn. Het was beter geweest op opnieuw een gastroscopie te doen
ReagerenLashay5 februari 2021 om 21:43De MDL-arts had destijds ook gezegd dat mijn misselijkheid hier niet door veroorzaakt zou zijn. Zou er ook een andere oorzaak kunnen zijn voor de misselijkheid?
ReagerenJohn (moderator)
5 februari 2021 om 21:47Verschijnselen bij een maagzweer
Reageren
brandend maagzuur;
oprispingen (opboeren, waarbij de maaginhoud tot in de keel kan komen);
een opgeblazen gevoel;
misselijkheid;
braken (zelden bloed);
gauw een vol gevoel na het eten.Lashay5 februari 2021 om 21:50Alleen het probleem is dat zowel de MDL-arts, als de huisarts als de internist alle drie zeggen dat de misselijkheid niet wordt veroorzaakt door een maagzweer.
Reageren
Ik zelf denk dat het best nog wel zou kunnen komen door de maagzweer, maar hoe weet ik dan of deze weg is en of de misselijkheid niet door iets anders wordt veroorzaakt en zijn er nog andere mogelijkheden waardoor de misselijkheid veroorzaakt zou kunnen worden?John (moderator)
5 februari 2021 om 22:02Of de maagzweer weg is kan alleen maar worden vastgesteld met een gastroscopie. Misselijkheid kan natuurlijk ook nog andere oorzaken hebben
Oorzaken van misselijkheid
Misselijkheid kan diverse oorzaken hebben, variërend van niet-ernstig tot ernstig. Mogelijke oorzaken van misselijkheid zijn:Het zien, horen, ruiken of proeven van iets waar je misselijk van wordt.
Reageren
Te veel of te vet eten.
Voedselvergiftiging (iets verkeerds eten of drinken).
Reisziekte.
Alcoholgebruik (dan spreken we ook wel van een kater).
Buikgriep.
Hormonale veranderingen tijdens de menstruatie of door zwangerschap.
Hersenschudding.
Het gebruik van bepaalde medicijnen.
Het ondergaan van een medische behandeling, bijvoorbeeld chemotherapie.
Een onderliggende aandoening, bijvoorbeeld migraine, een middenrifbreuk, alvleesklierontsteking, galstenen, een leveraandoening of een maag-darmaandoening.
Constante of terugkerende misselijkheid kan veroorzaakt worden door stress of angst.