- Leone4 juli 2008 om 18:36
Ik heb al anderhalve dag de hik. Weet iemand wat ik hieraan kan doen? Ik heb van alles geprobeerd!
2 reactiesReagerende hik4 juli 2008 om 18:45De hik is een periodiek optredende spontane onwillekeurige samentrekking van het middenrif tijdens inademing gevolgd door het sluiten van het strotklepje wat een kenmerkend geluid veroorzaakt. Deze contracties volgen elkaar op met een interval van enkele seconden.
Indien de hik langer dan 48 uur aanhoudt spreekt men van chronische hik. Dit komt vaker voor bij mannen dan bij vrouwen. Chronische hik is niet alleen hinderlijk, maar ook een bedreiging voor de gezondheid: eetstoornissen, slapeloosheid, gewichtsverlies, uitputting, zure oprispingen (risico verslikken met zure maaginhoud) en hartritmestoornissen.
Het is geadviseerd de huisarts te bezoeken bij langer aanhoudende “hik”.
ReagerenRDM12 januari 2022 om 13:19HOi!
Ik heb al ruim 1,5 jaar de hik. Niet constant, maar zeker 15 keer verdeeld over dag en heel random.
Mijn collega schikt er vaak van, omdat het regelmatig best een intense en harde hik is. Nu begonnen we ons toch wel af te vragen wat de oorzaak hiervan zou kunnen zijn.Ik heb verder geen gekke dingen, pijn oid.
RDM
Reageren