- Jany1 oktober 2018 om 12:36
Beste Tandor,
Ik heb vaak drijvende ontlasting. Ik heb al wat antwoorden van u hierover gelezen, dit zou komen door eten/drinken.
Nu eet ik weinig vet voedsel.
Ook lees ik hier en daar dat het kan komen door gas in de darmen (voedsel?) En dit zou volkomen normaal zijn.
Maar ook gasproducerend voedsel eet ik met mate volgens mij. Ook geen koolzuurhoudende dranken.
Ik heb verder geen buikproblemen ook normale ontlasting en kleur.
Op internet lees ik echter dat drijvende poep een symptoom kan zijn van iets met alvleesklier of lever.
Daar schrok ik van, maar het lijkt mij ook overdreven om zonder verdere klachten hier iets achter te zoeken.
Hoe zit het nou werkelijk als je echt gezond eet: fruit, groente, volk brood, havermout, noten etc?12 reactiesReagerenJohn (moderator)
2 oktober 2018 om 01:07Geen zorgen over maken. As er verder geen klachten zijn is er niets aan de hand. Het ligt toch echt aan eten en drinken..
ReagerenJany2 oktober 2018 om 12:15Tandor, bedankt!
Hoe zit het dan met niet-vet eten, zoals ik doe? Wat is dan wel de oorzaak?
Het geeft mij in die zin onrust dat op internet wordt aangegeven dat dit niet altijd goed is, en je het in de gaten moet houden? Dat is dan toch onzin/overdreven wat er op internet staat, als u zegt dat het normaal is?
ReagerenCatootje2 oktober 2018 om 18:08Het beste voor je gezondheid is om te zorgen voor complexe koolhydraten, eiwitten, vetten en vezels bij elk eetmoment. Je eet over het algemeen dus gezonde dingen maar de samenstelling van je maaltijden kan waarschijnlijk beter. Vet heb je gewoon nodig maar wel de juiste vetten. En ik zie geen vlees of vis. Daar zitten allerlei voedingsstoffen in die je met vegetarische voeding weinig of niet binnen krijgt, zoals carnitine, lysine, taurine, carnosine, chroom, zink, ijzer en vitamine B12.
Misschien heb je ook wat voedingssupplementen nodig. Allerlei vitaminen en mineralen helpen bij het omzetten van vetten, koolhydraten en eiwitten in stoffen die nodig zijn voor je lichaam; onder andere vitamine B. Als je er zelf niet uitkomt, voor een advies op maat eens een consult aanvragen op natuurgeneeskundig gebied.
ReagerenJohn (moderator)
2 oktober 2018 om 18:54Zolang je geen andere klachten hebt is er geen reden om je zorgen te maken.
ReagerenJany2 oktober 2018 om 22:18Tandor en Catootje, dank voor jullie reacties. Fijn dat jullie zo actief zijn op dit forum.
ReagerenFrank28 december 2018 om 18:31Ik heb dus ook vaak last van drijvende ontlasting. En heb af en toe steekjes net boven de navel.
Kleur is wel goed en meestal lijkt de eerste drol te drijven en de rest te zakken. Wat kan dat zijn? Grotere drollem drijven kleinere zakken
ReagerenJohn (moderator)
28 december 2018 om 19:57dat ligt in de regel aan wat je eet. Met name vettig eten dus
ReagerenFrank28 december 2018 om 20:01Dat eet ik dus wel veel en heb redelijk wat overgewicht.
Ook heb ik pds maar drijvende ontlasting heb ik dus vrijwel nooit gehad. Vandaar mij vraag waarom nu wel.
Bedankt voor je reactie Tandor
ReagerenE.J.2 juni 2022 om 14:34Hallo Tandor
Mijn probleem is een heel wisselende stoelgang.
Reageren
Dan diarree die ik niet voel aankomen en dat is heel vervelend.
En regelmatige drijvende ontlasting.
Ik heb een stuk met handschoenen aan doorgebroken.
Zit het helemaal vol met gaatjes aan de binnenkant, net een spons.
Ik ben 73 en de gewone ouderdoms kwaaltjes.
Maar die spons gaatjes net gangetjes vind ik toch wel heel raar.
Ben benieuwd naar je reactie. Alvast bedankt. Groetjes E.J.John (moderator)
2 juni 2022 om 15:17Dat is toch vrij normaal. Ontlasting hoeft geen homogene massa te zijn
ReagerenJori5 januari 2023 om 14:34Wat bedoelt men met drijvende drollen precies?
Reageren
Is dat voor het doorspoelen of erna? Ervoor drijven mijn drollen ook namelijkJohn (moderator)
5 januari 2023 om 17:41Joh… als ik poep en doorspoel zijn ze weg… Dan blijven die niet ergens drijven
Reageren