- Meisje29 juni 2018 om 18:55
Hoi,
Ik ben een meisje van 15 jaar en ik heb al sinds een klein jaar een opgezette en harde onderbuik. Ik heb al meerdere keren het internet afgezocht maar ik kon niets vinden.
Ongeveer een jaar geleden ben ik een paar kilo afgevallen, ik vond mezelf te dik (ik had geen overgewicht, maar ik was wel wat voller en had ook een bol gezicht). Ik wilde al veel eerder af gaan vallen, maar ik was er niet zo serieus mee bezig. Tot ik na een paar dagen achter elkaar bbqen een kilo was aangekomen, toen schrok ik zo erg dat de knop omging en ik in een week 2 kilo ben afgevallen door simpelweg heel weinig te eten. Ik was toen ontzettend blij met mijn lichaam en voelde me beter dan ooit (ik woog toen 49 kilo, toen zag ik er op mijn best uit). Ik was alleen zo ontzettend bang om weer dik te worden dat ik bleef afvallen. Toen werd ik plots niet meer ongesteld (ik woog toen 47 kilo en had ondergewicht). Op datzelfde moment kon ik ook ineens niet meer goed naar de wc en kreeg ik dus een harde en opgezette onderbuik, wat ik ook in de ochtend heb. Voorheen was ik gewoon helemaal plat ’s ochtends. Ik was/ben daar echt vreselijk onzeker over en ik vind mijn buik gewoon niet meer mooi. Ondertussen was ik toch wel iets aangekomen en werd ik weer ongesteld, maar de opgezette onderbuik en de obstipatie bleef. Ondertussen ging ik weer afvallen, maar de opgezette onderbuik werd alleen maar erger. (mijn ongesteldheid bleef ook weer uit en is er nu nog steeds niet) Ik weet zeker dat dat een grote rol heeft gespeeld in het feit dat ik op het randje van een fikse eetstoornis heb gezeten. Omdat ik vermoedde dat het aan de obstipatie lag, ging ik naar de huisarts die me vervolgens doorstuurde naar een diëtist. Zij hielp mij met de obstipatie, waar ik nu zo goed als vanaf ben. Ook was mijn lichaam compleet uit balans geraakt doordat ik blijkbaar gevoelig ben voor histamine en omdat ik een hele tijd te weinig en de foute dingen (tomaten en nutella, oftewel heel veel histamine) gegeten heb. Daardoor was mijn stofwisseling extreem hoog en bleef ik maar afvallen. Intussen eet ik heel gezond, ben ik weer 2 kilo aangekomen (ik weeg nu 46, heb dus nog wel even te gaan tot de 49) en ligt de bijna-eetstoornis nu op de achtergrond. Toch heb ik nog steeds die opgezette onderbuik. Het is opgezet onder mijn navel. Ik heb het ook al aangekaart bij mijn diëtist die zei dat het door ondergewicht kwam doordat mijn lichaam nu uit verhouding is, maar omdat mijn buikje zo ver uitsteekt weet ik zeker dat het niet weg zal gaan door simpelweg aan te komen. Ik kan het gewoon niet accepteren omdat ik weet dat ik het nooit heb gehad. Ik begrijp ook echt niet meer waar het aan ligt. Ik eet supergezond en ben van de obstipatie af. Het is sowieso geen vet, het voelt echt hard aan. Verder doet het geen pijn ofzo, maar ik heb het gewoon altijd (ook ’s ochtends). Ik hoop dat iemand hier weet wat het is en hier een oplossing voor heeft.
Sorry voor dit lange verhaal trouwens, haha
XXX
4 reactiesReagerenJohn (moderator)
30 juni 2018 om 00:50Het zit hem toch echt in eten en bijkomen. Als je in gewicht aankomt is dat verdeelt over je hele buik, waardoor je onderbuik minder zal opvallen en waarschijnlijk ook nog zal afnemen. Je zult best wel eens foto’s van kinderen uit Afrika op TV gezien hebben die juist omdat ze niets te eten hebben, hele dikke buikjes hebben…
ReagerenCatootje30 juni 2018 om 16:23Voor een gezond gewicht is het belangrijk om te zorgen voor complexe koolhydraten, eiwitten, vetten en vezels bij elk eetmoment, waardoor je bloedsuikerspiegel stabiel blijft. Door minder en/of onevenwichtig te eten kom je al snel allerlei voedingsstoffen tekort, waaronder zink.
Veel mensen zeggen gezond te eten maar vaak is het niet evenwichtig van samenstelling. Zo denken veel mensen die denken gezond bezig te zijn dat ze veel groente moeten eten maar vergeten ze dat ze ook eiwitten en andere stoffen nodig hebben. Verder niet teveel brood eten. Spelt wordt vaak beter verdragen dan tarwe.
Voor je stoelgang kan je een middel als Colon Clean gebruiken. Ook is het belangrijk om voldoende gezonde vetten te eten.
Weet niet of het probleem hem zit in de histamine of ook andere factoren. Misschien candida. Ik zou in elk geval zorgen voor wat extra voedingsstoffen, zoals magnesium, vitamine B en D en omega 3. Een tekort aan magnesium kan een opgezette buik en obstipatie geven.
ReagerenMeisje1 juli 2018 om 02:43Bedankt voor jullie reacties!
Met het gezond eten zit het wel goed, mijn diëtiste is zeer tevreden over wat ik eet. Ik eet sowieso veel eiwitten omdat ik aan krachttraining doe, verder eet ik 3 sneetjes volkorenbrood op een dag (lijkt me niet teveel, toch?) en ik eet veel zalm en jonge kaas voor de eiwitten en vetten. Verder eet ik bij zowat iedere maaltijd komkommer, ik denk dat dat in totaal misschien wel een halve komkommer per dag is. Ik eet zoveel mogelijk volkoren en het liefst zonder teveel troep en toegevoegde suikers, dus daar zal het hem niet in zitten denk ik. Ik eet wel vrij veel vet (van de zalm en kaas en ook gewoon het vlees bij het avondeten, meestal kipschnitzel of kipfilet) omdat ik toch die calorieën binnen moet krijgen om aan te komen. Ik heb laatst mijn eten ingevuld in zo’n app en daar kwam op uit dat mijn calorieën voor 20% uit eiwitten, 40% uit koolhydraten en 40% uit vetten bestaan. In absolute zin eet ik net zoveel eiwitten als vetten ongeveer.
Heb net even gezocht op voeding waar veel magnesium in zit en of ik daar een tekort aan zou kunnen hebben, maar het zit blijkbaar veel in bananen, broccoli en volkoren granen. Volkoren granen en bananen eet ik bijna elke dag en broccoli minstens 1 of 2 keer per week. Verder zit het nog in noten, maar daar ben ik allergisch voor.
ReagerenPassie24 juli 2024 om 23:47Omdat die al een vraag is van geleden was ik toch benieuwd of jij al antwoord hebt waarom jou buik onder de navel zo hard is hier speelt dat namelijk ook en zoeken daar ook een antwoord op 🤷🏻♀️
Reageren