Zoeken Vraag het forum

Gewichtsverlies

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • D.

Hallo,

Ik heb een paar vragen en hoop dat iemand mij advies kan geven.

Ik ben een vrouw van 22 jaar en heb een stressvol jaar achter de rug. Deze periode ging gepaard met redelijk heftige darmklachten.

De huisarts heeft mij destijds doorverwezen naar een internist en hier zijn er meerdere dingen onderzocht. Er is o.a. uit gekomen dat ik mogelijk een lichte lactose intolerantie heb maar het leek de internist onwaarschijnlijk dat dit de klachten heeft veroorzaakt. Ook was er sprake van een kleine bacteriële overgroei in mijn darmen maar hier was een behandeling of antibiotica niet voor nodig. De internist heeft mij het advies gegeven om zelf te zoeken welk voedsel ik wel en niet kan verdragen. Overigens zei hij dat ik probiotica kon gaan proberen maar dit moest ik dan ook zelf uitzoeken.

Om verder te onderzoeken wat mijn klachten veroorzaakte, ben ik gestopt met het eten van gluten. Wonder boven wonder was mijn ontlasting 2 dagen later extreem verbeterd en werd dit alleen maar beter. Ik heb dit een tijdje volgehouden en ben toen voorzichtig weer gluten gaan eten om te kijken wat er zou gebeuren. Na 1,5 week was ik weer terug bij af en dat was voor mij de aanleiding om geen gluten meer te eten. Om mijn darmflora te verbeteren en ik naast de darmklachten nog wat andere vage klachten had, (met name een witte laag op de tong) ben ik begonnen met het nemen van Probiotica. Dit slik ik vanaf begin augustus en ook dit heeft positief effect gehad op mijn darmen en de overige klachten.

Gelukkig gaat het met mijn darmen nu een stuk beter en kan ik veel voeding (behalve gluten) weer gewoon verdragen. Het probleem is nu eigenlijk dat ik in een relatief korte tijd veel ben afgevallen. Terwijl mijn eetlust zeer goed is en dat ook altijd goed is geweest. Ik ben 1.83 meter lang en weeg op dit moment gemiddeld 61 kg. Precies een jaar geleden woog ik gemiddeld nog 68 kg. In de laatste 3 maanden ben ik nog ongeveer 4 kg afgevallen. Vooral de laatste 2 maanden is dit erg snel gegaan..

Mijn menstruatie is op dit moment al 11 dagen te laat en de laatste keer kwam dit ook precies een week te laat. Ik heb vanaf mijn eerste menstruatie altijd een zeer regelmatige cyclus gehad dus dit is voor mij opvallend. Ik zal er meteen bij zeggen dat zwangerschap kan worden uitgesloten.

Ik zit in een drukke periode en ervaar soms nog redelijk veel stress. Ook heb ik af en toe nog last van die extreme vermoeidheid. Opnieuw is mijn bloed onderzocht en hier is uitgekomen dat mijn vitamine D en ijzerwaarden te laag zijn. Daarom slik ik nu extra vitamine D en heb ik van de huisarts ijzerpreparaten gekregen.

Op dit moment eet ik gemiddeld 2300 calorieën per dag in de hoop om weer een beetje aan te komen. Echter gebeurt er nog helemaal niks. Het liefst wacht ik nog even om weer naar de huisarts te gaan en hoop ik dat ik dit zelf kan oplossen. Ik krijg alleen het gevoel dat nog meer eten weinig zin heeft.

Ik vroeg me daarom af of dit simpelweg kan komen doordat ik geen gluten meer eet of dat ik nu probiotica neem. Ik slik dagelijks 1 capsule met de volgende ingrediënten:

Lactobacillus acidophilus: 4,0 miljard (50%)
    Bifidobacterium lactis: 3,2 miljard (40%)
    Bifidobacterium longum: 0,8 miljard (10%)
    Total minimum micro organisme: 8,0 miljard (100%)

Ik hoop dat iemand mij hierover advies kan geven.

3 reacties
    Reageren
    John (moderator)

Het komt toch vooral omdat je geen gluten eet.  Je eet wel 2300 Kcal, maar de vraag is of het genoeg koolhydraten zijn en de juiste koolhydraten.

Gebruik eens een tijdje de eetmeter van het voedingscentrum en kijk eens naar de samenstelling van je voeding.

Reageren
    Catootje

Misschien advies vragen op natuurgeneeskundig gebied om het probleem breed aan te pakken. Zo kan een tekort aan maagzuur een rol spelen, tekorten aan bepaalde vitaminen, mineralen, vetzuren, aminozuren en enzymen.

Als je niet goed tegen brood kan hoeft dat  niet per se met gluten te maken hebben. Vaak is het vooral de tarwe die minder goed verdragen wordt. Denk voor je darmen ook aan oplosbare vezels en resistant starch.

Wit beslag op je tong kan te maken hebben met een zwakke spijsvertering. Had het vroeger in de tijd dat ik kaas at. Verder zou je candida kunnen hebben.

Bij vitamine d er beter ook magnesium bij slikken. Voor de ijzeropname zijn allerlei stofjes nodig; magnesium, vitamine C, molybdeen, lysine enz. Ook is vitamine B12 belangrijk bij bloedarmoede. Calcium en fytinezuur en ook koffie remmen de opname van ijzer.

Wat je hormoonproblemen kan je ook denken aan oestrogeendominantie. Genoeg over te vinden op internet.

Reageren
    D.

Bedankt voor jullie reacties! Ik let al een hele tijd op mijn voeding en de samenstelling hiervan d.m.v. een app. Ik heb mijn voeding voor vandaag – op wat tussendoortjes na -ingevoerd en hier screenshots van gemaakt (zie bijlage).

Ik zal eens beschrijven wat ik zo ongeveer eet op een dag:

Ontbijt:
    250 ml amandelmelk (ongezoet)
    40 gram Havermout of Teff meel
    Appel of banaan
    20 gram noten (cashews, pecan, amandelen)

Tussendoor:
    250 ml halfvolle yoghurt met wat lijnzaad

Lunch:
    – Af en toe een eitje
    – 2 – 3 sneetjes glutenvrij brood (momenteel de glutenvrije versie van de AH)
    Pindakaas/appelstroop/vleeswaren als beleg
    – Regelmatig eet ik hier een portie groente bij

Tussendoor:
    – Appel of een banaan
    – Rijstwafels/maiswafels met vleeswaren/appelstroop/pindakaas etc of een notenreep

Diner:
    – Magere rundergehakt/vegetarische vleesvervangers (uiteraard glutenvrij)/ kip
    – 75-80 gram zilvervliesrijst(af en toe ook eens basmati of iets dergelijks)/75-80 gram glutenvrije pasta (maiszetmeel)/150-200 gram aardappelen
    – 250 gram groente

Avond snack:
    – Varieert van een bakje pap naar een kommetje soep of rijstwafels etc.
    – 1 bloke chocolade (extra puur)

Om aan te komen eet ik nu regelmatig:
    – 5 sneetjes brood per dag, een warme maaltijd van de vorige dag of een extra eitje etc.

Zou ik met glutenvrije pasta bijvoorbeeld beter voor een variant op basis van rijst kunnen gaan?

Wat betreft de witte aanslag op mijn tong denk ik dat dit te maken heeft met mijn spijsvertering. Sinds mijn darmflora verbeterd is, heb ik hier namelijk geen last meer van. Eerst dacht ik zelf ook aan Candida. Ik ben destijds getest op Candida en was de uitslag negatief.

Zelf vermoed ik dat de uitblijvende menstruatie komt doordat ik afgevallen ben en misschien heeft stress hier ook wel invloed op. Ik wacht dit nog even af en zal anders weer een afspraak maken met de huisarts en ook bespreken wat ik naast vitamine D en ijzer nog meer zou kunnen slikken.

Bijlagen:
    Reageren
Reageer op: Gewichtsverlies
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

4 min leestijd

Hoe vaak moet je je ogen laten meten?

5 min leestijd

Wat is een ooginfarct? Alles over symptomen, oorzaken en herstel

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.