beste,
ik heb afgelopen woensdag een colonscopie gehad en een maagonderzoek.Tijdens de colonscopie was mijn verdoving uitgewerkt en had ik vreselijke pijn.. Nu ben ik al 2 dagen verder en heb nog steeds vreselijke pijn tussen mijn borstbeen en onderbuik. Ik heb geen stoelgang meer gehad en wel koorts gehad. Ik heb pijnstillers gepakt tegen de pijn maar niks helpt.. Is dit normaal? Door de pijn kan ik nauwelijks eten en slapen.
Hoi ik heb het ook gehad darm onderzoek woensdag ,en ook zo ontzettend veel pijn nog roesje hielp niet het leek wel of ze me darmen eruit trokken zo pijn.ik heb de arts gebeld en hoor vanmiddag of het normaal is groetjes
Gister coloscopie gehad met een roesje. De voorbereiding met Moviprep vond ik niet veel voorstellen. Ik had de Limesmaak variant en die was zeker niet vies. Eerst 2 glazen vrij snel achter elkaar opgedronken. Daarna om de 10 min één glas. Het uur daarna icethee met honing gedronken. Vrij snel begon de werking en na een uurtje op de WC stopte het. ‘S nachts goed kunnen slapen. De volgende ochtend hetzelfde ritueel. Nadat ik het roesje en wat morfine kreeg toegediend viel ik rustig in slaap. Tijdens het onderzoek werd ik wakker maar voelde niets. Wat later een wat zeurderig gevoel. Echt pijn deed het absoluut niet. De volgende ochtend had ik een wat opgeblazen gevoel en alleen een wat zeurend gevoel in de onderbuik. Laat je vooral niet gek maken door alle spookverhalen.
Vandaag is er bij mij een coloscopie uitgevoerd met een roesje. Omdat ik wilde weten of ik pijn zou hebben heb ik tijdens het onderzoek een geluidsopname gemaakt. Thuis heb ik de opname teruggeluisterd en wat blijkt: De eerste drie minuten van het opschuiven naar boven waren een MARTELGANG. Er is alleen maar heel pijnlijk GEKERM te horen onder aanmoediging "hou vol we zijn er bijna". Daarna wordt het beter en duurt het opschuiven nog 2 minuten voordat de terugtrekking begint. Van pijn tijdens het onderzoek heb ik geen herinnering en aan het eind van het onderzoek zeg ik tegen de scopisten dat ze het goed hebben gedaan.
Plaats je dit bericht nou om mensen die een roesje krijgen toch nog bang te maken?
Goedemiddag. Ik heb gisteren een coloscopie ondergaan en wil ook graag mijn ervaring delen. Om jullie gerust te stellen, ik heb tijdens en na de coloscopie geen enkele pijn ervaren.
De coloscopie werd bij mij uitgevoerd omdat ik bloed en slijm bij mijn ontlasting had en ik ook regelmatig een zeurderig gevoel links onder in mijn buik heb. Ook heb ik last van aambeien en huidflapjes, waardoor ik erg zenuwachtig was voor het onderzoek. Maar dat bleek gelukkig nergens voor nodig.
Voor de coloscopie krijg je een infuus waarmee ze vervolgens een slaapmiddel en pijnstiller toedienen. Hierdoor heb ik niets van de behandeling gemerkt (ondanks dat het slijmvlies van mijn endeldarm erg ontstoken was en ik last heb van aambeien). Volgens mij heb ik de hele tijd geslapen. Ook van het maken van een biopt heb ik niets gevoeld. Na de behandeling heb ik ook nergens last van gehad.
n.b. De verpleegster gaf aan dat er wordt gestart met een standaard hoeveelheid slaapmiddel/pijnstiller. Mocht je tijdens het onderzoek echter toch pijn hebben, dan kunnen ze je een extra dosis geven. Maar dat was bij mij dus niet nodig.
n.b. Voor het verrichten van het onderzoek hebben ze coloscopen met verschillende dikten. Als de normale coloscoop niet makkelijk door de darm gaat (wat bij mij het geval blijkt te zijn geweest), dan pakken ze een dunnere slang waarmee het wel gemakkelijk gaat.
Kortom: Maak je van tevoren niet te druk voor de coloscopie (zoals ik wel deed), want ik heb niets van het onderzoek meegekregen en de hele tijd geslapen.
Tijdens en na de scopie geen buikpijn gehad.
Ging wel onder diepe sedatie omdat ik verklevingen in de buikholte heb na eerdere operaties.
Wat is dit? JE merkt/weet helemaal niets van dat onderzoek. Kermen van de pijn? Ik lag in de kamer ernaast te wachten met de deur open, je hoort juist niks.
Ik heb een paar maanden geleden een endoscopie gehadven sinds dien heb ik hevige buikkrampen ikcweet niet meer wat ik daaraan moet doen
@TH
Je bent daar uiteraard al mee bij je behandelend arts geweest, wat zegt die er van?
Vandaag coloscopie en gastroscopie gehad,
Het hele feestpakket dus.
De voorbereiding vond ik niet fijn met Pleinvue als laxeerdrankje. Maar hier moet je even doorheen.
De onderzoeken zelf vielen me alles mee, terwijl ik van te voren er uiteraard als een berg tegenop zag.
Rustig laten ondergaan en je niet gek laten maken door allerlei horrorverhalen zou ik zeggen.
Mijn ervaring met coloscopien is dat je in Nederland onvoldoende wordt verdoofd en dat de eerste fase, het opschuiven van de endoscoop, dat gemiddeld een minuut of 5 duurt pijnlijk is. Dat is een gevoel van druk en soms stekende pijn en heftige darmkrampen vooral bij het nemen van de bochten.
In Duitsland heb ik 2 keer een coloscopie ondergaan en daar wordt je diep gesedeerd met propofol. Mijn partner heeft gezien mijn negatieve ervaringen in Nederland mogen meekijken en vertelde na het onderzoek dat ik volledig weg was en ook niets gemerkt heb. Waarom dit in Nederland niet gebeurt is me een raadsel. Je bent ook nog eens veel sneller op de been na sedatie met propofol dan na een coloscopie met midazolam en alfentanyl.
Ik heb ook colosccopie gekregen deze week iedereen die in mijn kring een scopie had gekregen zeiden tegen mij dat het geen pijn deed nou ik ben het daar dus niet mee eens ik heb ontzettend pijn gehad en heb in mijn roes lopen schelden dat ze moesten stoppen dat hebben ze gedaan ieder mens is anders
Ik heb coloscopie gehad op 10 juni. Heb er niks van gemerkt dank zij roesje. 1 keer heb ik a gezegd, volgens mij bij een bocht en daarna niks meer. De verpleegster vroeg " Wil je koffie?" En toen heb ik gezegd" Is het al gedaan". Voorbereiding was met picoprep. Geen echte krampen alleen een opgave om veel te drinken
Moderator: J. Leppink (zorgprofessional)