- Ewout21 juli 2017 om 16:37
In september vorig jaar (2016) heb ik een echo laten maken van de bovenbuik organen. Alles was schoon. Op 9 februari dit jaar (2017) heb ik een darmonderzoek gehad, helemaal schoon. Ergens midden 2015 een maagonderzoek gehad, daar was wel te zien dat het klepje bij de slokdarm niet helemaal sluit en dat er wat irritatie zat in de maag.
Deze onderzoeken gehad omdat ik sinds begin 2015 in toenemende mate last heb van maagzuur, pijn in zowel boven- als onderbuik en verstopping afwisselend met plakkerige diarree terwijl ik voorheen altijd perfecte ontlasting had.
Nu heb ik daar allemaal nog steeds last van, alleen wel steeds vaker een zeurend gevoel rechts in de bovenbuik, net onder de onderste ribben. Nu ook soms afwisselend met geel-gekleurde plakkerige ontlasting.
Ik hoor wel eens dat alvleesklierkanker niet op tijd wordt gezien. Nu is mijn vraag, met deze onderzoeken die alweer een jaar geleden of langer zijn gedaan, hoe groot is de kans dat ik toch iets serieus heb in de bovenbuik organen? Ik heb ook vaak dagen dat ik veel moet plassen terwijl ik niet gek veel drink.
6 reactiesReagerenJohn (moderator)
21 juli 2017 om 17:03Ik denk eerder dat het een probleem met de galblaas is. Het kan veroorzaakt worden door een niet goed sluitend maagklepje. Ga naar een MDL arts
ReagerenEwout21 juli 2017 om 17:15Ik ben bij een MDL arts geweest en dat zou dan op de echo gezien moeten zijn toch? Ik heb al wel eens eerder gele ontlasting gehad ook voor dat ik daar heen ging. Zou het iets ergs kunnen zijn? Mijn huisarts gaan mij niet zo snel doorverwijzen aangezien ik er al ben geweest..
ReagerenJohn (moderator)
21 juli 2017 om 17:34Het hoeft niet meteen ernstig te zijn. Maar ik zou er toch mee naar de huisarts gaan of terug naar de MDL-arts
ReagerenEwout21 juli 2017 om 18:00Als er iets met de galblaas zou zijn, zou ik dan niet veel vaker verkleurde ontlasting hebben? of komt dat vettige uit de galblaas? Ik heb inmiddels een stempel van de huisarts gekregen ‘spastische darm’ en omdat ik nog maar 25 ben neemt hij mij verder niet serieus.. Ik weet niet wat ik moet doen. Zit er nog een stuk van de maag rechts van de bovenbuik trouwens of niet? misschien dat ik dat voel. Ik dacht eerst dat het me lever was, dus zijn leverwaarden meerdere keren gecontroleerd. Daar was nooit iets mis mee. Ook geen ontstekingen in mijn bloed.. maar wel steeds een zeurend gevoel in de rechter bovenbuik. Soms trekt het naar mijn rug.
Nog een vraagje trouwens.. het is dus inmiddels alweer bijna 2 jaar geleden dat mijn maag is gecontroleerd met zo’n camera slang. Hoe groot is de kans dat er in 2 jaar tijd schade is ontstaan door maagzuur? Ik slik esomeprazol, de zwaarste maagzuurremmers volgens de MDL arts. Maar nog heb ik last van maagzuur.
ReagerenJohn (moderator)
21 juli 2017 om 18:07Daar zit dus de galblaas. Ik kan zo natuurlijk ook niet zeggen wat er dan precies aan de hand is. Maar de het kan dus dat de maagklep de oorzaak is.
Of er, en in welke mate er schade veroorzaakt kan zijn kan ik zo natuurlijk ook niet zeggen. Dat zou onderzocht moeten worden.
ReagerenKimberley13 februari 2022 om 16:28Hi Ewout,
Ik herken jou verhaal zo erg! Ik heb dezelfde klachten etc. Bij mij wordt het ook afgedaan als prikkelbare darm/ spastische darm. Aangezien je bericht vijf jaar geleden is, vraag ik mij af of je al wijzer bent geworden en welke diagnose je gehad hebt…. ik hoop van je te horen!
Reageren