Home / Maag & darmen / Opgeblazen gevoel/misselijkheid
hallo,
ik heb sinds een week anderhalve week al een enorm opgeblazen gevoel! Het trekt weg en komt na een tijde weer terug.. ik lijk soms wel zwanger zo dik word mn buik. En zo groot ben ik niet. K krijg er dan ook een naar gevoel van in mn buik en word vervolgens enorm misselijk.. maar net tot het punt dat je niet hoeft over te geven.. rete vervelende gevoel ook! Ik heb geen stress, of gebeurtenissen die eventueel kunnen komen. Het is gewoon een vies nare misselijkmakende buikpijn.. k heb cola en fruit geprobeert om het te verhelpen maar helaas. Ik wou vandaag mn dokter bellen voor meerdere tips en eventuele afspraak, maar helaas zijn zij gesloten.
dus vandaag mijn vraag maar hierop.
wat zou dit kunnen zijn? En hoe zou ik het kunnen verhelpen.. het belemmerd mijn humeur en lust om iets te doen enorm :(!
Je zou een geïrriteerd maagslijmvlies kunnen hebben...maar het is moeilijk om daar zonder enig onderzoek iets over te zeggen. Probeer eens rennie of gaviston en kijkt of dat helpt. Maak wel een afspraak bij de huisarts. Probeer sterk gekruid eten, koffie en frisdranken met prik zoveel mogelijk te vermijden
Belangrijk is om goed voor jezelf te zorgen. Ook qua voeding. Suiker beter vermijden en zeker geen cola drinken. Fruit kan gisting geven dus beter voorzichtig mee zijn. Peulvruchten en zuivel kunnen ook een opgeblazen gevoel geven.
Dan kan je nog tekorten hebben, zoals aan magnesium.
Bepaalde kruiden als pepermunt, venkel, karwij en anijs kunnen soms ook verlichting geven. https://www.ahealthylife.nl/12-manieren-om-van-winderigheid-en-een-opgeblazen-gevoel-af-te-komen/
Ik heb ook een opgeblazen buik en boer ook nog zo nu en dan. Zou heel goed maagirritatie kunnen zijn wat weer gevolgen heeft op gehele spijsvertering. Mijn klachten zijn ook daarbij winden laten, en nu laatste dagen plakkerige slappe ontlasting, De huisarts heeft mij verwezen naar internist. Ze vermoed een spastische darm of toch iets met vetvertering lever of alvleesklier. Ik ben bij een orthomoleculair arts geweest en hij constateerde dat ik een behoorlijk magnesiumtekort heb en daardoor vaak zo stijf en gespannen ben en ontspannen niet goed lukt. Ik neem nu 3 keer daags 2 capsules en vernam al vrij direct meer ontspanning. door dit nu te blijven doen bouw ik het magnesiumgehalte weer langzaam op. Magnesium heeft op allerlei gebieden een positieve invloed (o.a. ook spieren, dus ook spieren in buik, inwendig zoals maag, darmen, etc.). Ik slaap ook sinds maanden weer beter en dieper. Ik heb de afgelopen maanden dan ook best wat stress gehad en daarmee verbruik je o.a. ook veel magnesium. Ik heb wel een natuurlijk preparaat bij de natuurarts gekregen; geen goedkope troep zoals bij de Kruidvat etc. Ik betaal voor 200 capsules 34 euro en hier zijn nog extra hulpstoffen toegevoegd. De natuurarts is een erkende arts die bij diverse beroepsverenigingen is aangesloten. Het is geen oplichter/charlatan. Hij studeert nog steeds, heeft contacten met het UMCG in Groningen en al 40 jaar praktijkervaring. Ik lees dat je van een dikke buik af kunt komen als je meer basisch gaat eten(meer groenten, niet te zoet fruit, biogarde, groenten als zuurkool, witlof (bittere groenten) of sappen, minder suikerbevattende etenswaren, bewerkte voeding, minder slecht vet. Ook ontspannen sporten, krachttraining (stofwisseling versnellen) en genoeg water drinken zouden de buik moeten doen verdwijnen na poosje. Moet wel disipline hebben.
Moderator: Peter (huisarts)
Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!