Zoeken Vraag het forum

Klaplong door ribbreuk

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • GV

Hallo lezers,

Ik heb op 2 augustus spontaan mijn rib gebroken door een hoestbui. Ik lag op bed rond 2 uur toen het gebeurde, ineens helse pijn, kon niet eens meer naar beneden om pijnstillers te pakken. Omdat de pijn uitstraalde naar mijn schouder begreep ik meteen (door een eerdere ervaring met een gescheurde milt) dat het geen kleinigheidje was.

Na 3 weken me suf te hebben gegeten aan pijnstillers en alles gewoon door gedaan heb, zoals zware boodschappen etc) nam de pijn vorige week woensdagmiddag weer hevig toe. Uiteindelijk ambulance gebeld en tadutadu, naar het zh. In eerste instantie dachten ze aan een longembolie maar de volgende dag door de scanner zagen ze een gebroken rib voor en een klaplong van 3 cm. De bovenkant was een rand los en verder lag heel de long los van het vlies.

Dit wilden ze met een drain verhelpen maar dat heb ik geweigerd. (had al heel wat lopen googelen en was doodsbenauwd voor de drain en het evt plakken)Ik ben dus met heel veel instructies en waarschuwingen voor complicaties naar huis gegaan vorige week vrijdag. De pijn is zo goed als weg en heb het gevoel dat de long weer redelijk goed aanligt doordat mijn borst goed in en uitzet bij in en uit ademen.

Nu lees ik zoveel tegenstrijdige berichten en vraag me af of een klaplong van 3 cm onder een grote of kleine valt. Ik lees wel hier en daar dat een klaplong spontaan kan genezen met veel rust. Dat doe ik dan ook zoveel mogelijk. Van de andere kant; ik heb er, ongeweten, 3 weken alles mee gedaan, als er complicaties moesten komen zouden die er toch al geweest zijn? Nu ik het weet ben ik wel bang en durf niet zoveel. Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen?

Bvd, groet, GV

5 reacties
    Reageren
    John (moderator)

Zolang de long niet geheel hersteld is kunnen er nog steeds complicaties optreden. Een drain was wellicht wel verstandiger geweest. Plakken is niet altijd noodzakelijk. Maar met 3 cm kan de long spontaan herstellen. Maar wel inderdaad met veel rust

Reageren
    Anoniem

Hallo Tandor,

Dank je voor je snelle antwoord! Zou je, als je wil nog wat vragen kunnen beantwoorden?

– Een klaplong van 3 cm is dus geen grote klaplong?
    – Hoelang zou het ongeveer duren voor je lichaam de lucht uit je long opgenomen heeft?
    – Heb ik nu net zoveel kans op herhaling als iemand met een spontane klaplong?
    – En dan nog een andijvie vraag 😉 Ik heb heel lang krullend haar dat nu al 3 weken ongewassen op een knot zit. Het zal wel een ondoordringbaar vogelnest geworden zijn ondertussen. Dat word dus lang voorover gebogen staan en redelijk wat kracht zetten met mijn rechter arm waar de klaplong zit. Ik durf niet zo goed maar snak naar een schone dos. Zou zittend in bad wel kunnen?

Trouwens, ik denk met mijn boerenverstand dat als ze een drain aanbrengen je toch een gaatje/zwak plek in je longvliezen erbij hebt?

Alvast bedankt voor je moeite!

Mvg, GV

Reageren
    GV

Hoop dat het werkt maar deze foto lijkt als 2 druppels op mijn foto

Reageren
    John (moderator)

– Een klaplong van 3 cm is dus geen grote klaplong?
    [color=#ff0000]Het is een klaplong. Je spreekt daarbij niet van een grote of kleine.[/color]
    – Hoelang zou het ongeveer duren voor je lichaam de lucht uit je long opgenomen heeft?
    [color=#ff0000]Het herstel kan enkele weken duren. Hoe lang kan ik op voorhand ook niet zeggen. Dat hangt van het verloop van het herstel af.[/color]
    – Heb ik nu net zoveel kans op herhaling als iemand met een spontane klaplong? [color=#ff0000]ja.[/color]
    – En dan nog een andijvie vraag 😉 Ik heb heel lang krullend haar dat nu al 3 weken ongewassen op een knot zit. Het zal wel een ondoordringbaar vogelnest geworden zijn ondertussen. Dat word dus lang voorover gebogen staan en redelijk wat kracht zetten met mijn rechter arm waar de klaplong zit. Ik durf niet zo goed maar snak naar een schone dos. Zou zittend in bad wel kunnen? [color=#ff0000]Zittend in bad en staand in de douche zijn opties. Je zou natuurlijk ook even kunnen kijken of iemand je daarbij zou kunnen helpen.[/color]

Het gaatje dat door de drain ontstaat hersteld ook weer.

Reageren
    GV

Tandor, wederom hartelijk dank voor je snelle reactie!
    De adviezen en informatie op internet spreken elkaar vaak zo tegen! Zo word er bv bijna altijd gesproken van een kleine of een grote klaplong maar wat er nog onder klein valt en wat groot is word niet benoemd. Een enkele keer word een kleine benoemd als 10/15 % en alles wat meer is groot.Maar ik( op hier en daar een streepje na niet blond haha) kan de procenten niet omrekenen naar cm.

Ik geloof wel dat mijn long weer goed aanligt, kan goed diep inademen, voel dat de long goed mee uitzet en heb totaal geen pijn meer of kortademigheid, thank God!! Alle verhalen hier gelezende te hebben ben ik er heeeel erg goed mee weg gekomen (tot nu toe dan)
    Wat hebben sommigen verschrikkelijk moeten lijden!! Kan zo’n plaksessie niet onder een roesje of totale narcose? Wat ik hier en daar lees grenst gewoon aan het onmenselijke!

Ik ben echt wel wat gewend, bevallingen, gescheurde milt, maagbloeding…maar hier loop ik liever heeeel hard voor om. Zoals ik ook gedaan heb 😉
    Ik wens degene die herhaaldelijke klaplongen en behandelingen hebben ondergaan dan ook alle sterkte van de wereld!

Groet, GV

Reageren
Reageer op: Klaplong door ribbreuk
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

4 min leestijd

Hoe vaak moet je je ogen laten meten?

5 min leestijd

Wat is een ooginfarct? Alles over symptomen, oorzaken en herstel

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.