Zoeken Vraag het forum

Benauwdheid, drukkend gevoel borst.

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Anoniem

Hallo Hallo allemaal.

Ik heb het sinds een paar weken benauwd dit kan opeens opkomen en zo weer weg gaan.
    Ik merk dat het wel vaker is als ik in bed lig alsof er een strakke band om mijn longen zit waardoor ik meer mijn best moet doen. Ook het uitademen kan soms een beetje schokkerig zijn. “Geen vloeiende lijn”

Ik weet wel dat ik een lichte vorm van astma heb voor huisstofmijt en hooikoorts. Maar dit is vaak alleen in de zomer.

Ook heb ik de laaste tijd een beetje last van spanning/stress door wat lastige momenten.

Ik ben 21 jaar en rook niet.

Iemand enig idee wat dit kan zijn?

Met vriendelijke groet,

Jow

3 reacties
    Reageren
    John (moderator)

Als je last hebt van spanningen en stress is het heel goed mogelijk dat je hyperventileert. Het zijn dan juist de rustmomenten waarbij je daar last van krijgt.
    Dat band gevoel zal dan waarschijnlijk ook aanleiding geven om dieper te gaan inademen omdat het voelt alsof er niet genoeg lucht in je longen komt. Op dat moment ben je dus aan het hyperventileren. Zo’n aanval kun je dan afbreken door een simpele ademhalingsoefening. Adem 5 tellen rustig door de neus in en 10 tellen rustig door de neus uit. Herhaal dit een aantal keren.

Reageren
    Anoniem

Hallo Tandor,

Het komt inderdaad vaker voor als ik niks doe. Ook ben ik er vergeten te vermelden dat ik vaak op dit soort momenten het gevoel heb dat mijn hart dan harder klopt, “niet sneller”. Ik voel het dan meer. Of dan hij soms 1 keer wat harder pompt en dan weer normaal. Is dit aan elkaar te linken? En is het verstandig om hier mee naar de dokter te gaan, of gaat dit naar loop van tijd vanzelf weg.

Nogmaals bedankt voor je tips

Reageren
    John (moderator)

Ook dat zijn klachten die heel goed bij hyperventilatie passen.
    Kijk hier voor een overzicht van mogelijke symptomen:
    http://hyperventilatiesymptomen.nl/klachten-symptomen.html

Uiteraard kun je met je klachten naar de huisarts maar je kunt er zelf iets aan doen. Op de eerste plaats natuurlijk kijken of er een oplossing te bedenken/vinden is voor de stress/spanningen. Daarnaast zou ik je aanraden om ademhalingsoefeningen(andere dan eerder genoemd) en spierontspanningsoefeningen te doen. Je kunt ze vinden op:
    http://www.dokter.nl/nieuws-items/nieuwsberichten/psychiatrie-nieuws/285-hoe-kan-ik-mijn-angstgevoel-beheersen-deel-2
    http://www.dokter.nl/nieuws-items/nieuwsberichten/psychiatrie-nieuws/284-hoe-kan-ik-mijn-angstgevoel-beheersen-deel-1

Reageren
Reageer op: Benauwdheid, drukkend gevoel borst.
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Schurft of eczeem: wat is het verschil?

4 min leestijd

Schurft: oorzaak en behandeling

4 min leestijd

Schaamluis: oorzaak, symptomen en behandeling

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.