Zoeken Vraag het forum

Langdurige griep met hoge koorts en heftige hoest – herkenbaar voor anderen?

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Joep

Hoi allemaal,
    Ik zit er even helemaal doorheen en hoop wat herkenning of advies te krijgen.

Ik ben nu dag 9 ziek met wat begon als griep. De eerste 7 dagen heb ik extreem hoge koorts gehad, met pieken tot 40,8 graden. Echt compleet gevloerd: rillen, zweten, niet slapen, totaal uitgeput. Paracetamol en ibuprofen hielpen soms iets, maar de koorts kwam steeds terug, vooral ’s nachts.

Ik ben bij de huisarts en huisartsenpost geweest. Meerdere keren onderzocht: longen klinken schoon, zuurstof was goed (99%), bloeddruk normaal. Ontstekingswaarden waren verhoogd maar passend bij een forse virale infectie, en bij controle zelfs gehalveerd, dus volgens de artsen geen longontsteking en geen bacteriΓ«le infectie. Het advies was: uitzieken, rust nemen, blijven drinken.
    Inmiddels is de koorts gelukkig gezakt (nu rond normaal), maar ik voel me nog steeds ontzettend slecht. Ik ben extreem moe, zweet nog steeds veel, voel me wazig en down, en heb een hele diepe, heftige hoest. Soms droog, soms met dikke brokken slijm. Ik hoest zΓ³ hard en diep dat ik serieus het gevoel heb dat ik een rib of spier heb verrekt of gescheurd – mijn borst doet pijn bij hoesten en bewegen.
    Wat me vooral onzeker maakt:
    – het duurt nu al zo lang
    – de koorts is weg, maar ik voel me nog lang niet mezelf
    – werken lukt totaal niet, zelfs een uur thuis werken sloopt me
    – ik hoest me letterlijk de kleren van het lijf
    De artsen blijven zeggen dat dit bij een zware virale griep kan horen en dat herstel soms weken duurt, maar mentaal vind ik dit heel zwaar en begin ik te twijfelen aan alles.
    Zijn er hier mensen die:
    – ook zo lang griep hebben gehad?
    – eerst hoge koorts en daarna nog dagen/weken hoest en uitputting?
    – tips hebben wat wel of niet helpt in deze fase?