Zoeken Vraag het forum

Langdurige griep met hoge koorts en heftige hoest – herkenbaar voor anderen?

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Joep

Hoi allemaal,
    Ik zit er even helemaal doorheen en hoop wat herkenning of advies te krijgen.

Ik ben nu dag 9 ziek met wat begon als griep. De eerste 7 dagen heb ik extreem hoge koorts gehad, met pieken tot 40,8 graden. Echt compleet gevloerd: rillen, zweten, niet slapen, totaal uitgeput. Paracetamol en ibuprofen hielpen soms iets, maar de koorts kwam steeds terug, vooral ’s nachts.

Ik ben bij de huisarts en huisartsenpost geweest. Meerdere keren onderzocht: longen klinken schoon, zuurstof was goed (99%), bloeddruk normaal. Ontstekingswaarden waren verhoogd maar passend bij een forse virale infectie, en bij controle zelfs gehalveerd, dus volgens de artsen geen longontsteking en geen bacteriΓ«le infectie. Het advies was: uitzieken, rust nemen, blijven drinken.
    Inmiddels is de koorts gelukkig gezakt (nu rond normaal), maar ik voel me nog steeds ontzettend slecht. Ik ben extreem moe, zweet nog steeds veel, voel me wazig en down, en heb een hele diepe, heftige hoest. Soms droog, soms met dikke brokken slijm. Ik hoest zΓ³ hard en diep dat ik serieus het gevoel heb dat ik een rib of spier heb verrekt of gescheurd – mijn borst doet pijn bij hoesten en bewegen.
    Wat me vooral onzeker maakt:
    – het duurt nu al zo lang
    – de koorts is weg, maar ik voel me nog lang niet mezelf
    – werken lukt totaal niet, zelfs een uur thuis werken sloopt me
    – ik hoest me letterlijk de kleren van het lijf
    De artsen blijven zeggen dat dit bij een zware virale griep kan horen en dat herstel soms weken duurt, maar mentaal vind ik dit heel zwaar en begin ik te twijfelen aan alles.
    Zijn er hier mensen die:
    – ook zo lang griep hebben gehad?
    – eerst hoge koorts en daarna nog dagen/weken hoest en uitputting?
    – tips hebben wat wel of niet helpt in deze fase?
    Alle ervaringen zijn welkom. Het idee dat ik niet de enige ben zou al enorm helpen.
    Dankjewel voor het lezen.

4 reacties
    Reageren
    Peter (huisarts)

Hoe heftiger de infectie, des te meer schade er aan het (long-) slijmvlies ontstaat. En dat moet weer herstellen.
    Voordat het slijmvlies weer hersteld is , is het “prikkelbaar”..waardoor je met een geringe diepe inademing, met prikkeling als mist, kou en rook al heftig kunt gaan hoesten.. Vraag je huisarts anders een hoestprikkeldempend middel als codeine..
    En de moeheid is , ook bij griep beelden, bekend wekenlang te kunnen aanhouden..

Reageren
    Deb01

Ik heb hier ook ruim 8 dagen de griep gehad, koorts hoesten, spierpijn, hoesten, geen eetlust. De griep is over, maar ben idd nog vreselijk moe. Ik wilde gaan werken, maar 1 blokje om, omdat ik er even uit wilde en bij thuiskomst was ik weer doodmoe en heb 2 uur geslapen.
    Ik geef maar toe aan mijn vermoeidheid en hoop dat het volgende week weer wat beter gaat en de energie weer terugkeert, want deze griep heft er goed ingehakt.

Reageren
    Ad

Ja hier dus ook zoiets. En iemand hier die ik ken loopt er ook al paar weken mee. Ikzelf iets andere symptomen maar was ook paar weken aan het kwakkelen. Alleen paar dagen flink ziek, hoesten/koorts en toen was het klaar.

Reageren
    Marian

Ook hier, zelf al begin December moe, en uiteindelijk eind Januari koorts- beroerd, niet meer normaal, niet kunnen lopen af en toe, en hoesten , hoesten aan één stuk door ( had in Okt. Griepprik gehad) Paniek! gevoel te stikken,niet kunnen eten al dagen lang niet, dit is geen gewone griep, dus dokter gebeld, zuurstof was voldoende , rust houden , de Apotheek heeft wel wat voor uw hoesten ??
    Nu is het half Maart, hoe dan ook , probeer te werken, conditie op te bouwen, proberen normaal te functioneren, maar iedere x zo moe
    Vraag me af of hier geen onderzoek naar gedaan kan worden, hoor van andere mensen dezelfde verhalen, en iedereen zegt : dit is geen gewone Griep, we gaan
    Hierdoor hard achteruit, jong en oud
    Paracetamol- Naproxennatrium- hoesttabletten- veel Gemberthee, dozen tissues – strepsils

Reageren
Reageer op: Langdurige griep met hoge koorts en heftige hoest – herkenbaar voor anderen?
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Schurft of eczeem: wat is het verschil?

4 min leestijd

Schurft: oorzaak en behandeling

4 min leestijd

Schaamluis: oorzaak, symptomen en behandeling

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.