- Annelies30 januari 2019 om 21:47
Heb al sinds tijden af en aan last van een zachte trilling in mijn slokdarm, luchtwegen of longen. Waar het precies vandaan komt is me dus niet bekend.
Het is heel naar en als het gebeurt duurt het maar max 2 a 3 seconden, maar is zo aanwezig dat ik met niets verder kan.
Het gebeurt het meest in rust maar kan ook terwijl ik aan het sporten ben.
Voorheen had ik het een aantal dagen achtereen maar de laatste 2 maanden elke dag. Vandaag was deze meer intens.
Wat kan dit zijn? Spiertrekkingen kan ik normaliter gewoon mee doorgaan en doet me niet veel, deze trilling blokkeert me echter en lijkt steeds erger te worden.
Begin het nu best eng te vinden. Vooral omdat het bij mijn luchtwegen zit.
11 reactiesReagerenAnnelies30 januari 2019 om 21:51Een korte aanvulling.
Het voelt precies zo als dat je je hartslag voelt in je hals of pols… maar ipv wat je dan met je vinger voelt, voel je op dat moment tussen je borsten, versnelde korte trillingen.
ReagerenJohn (moderator)
30 januari 2019 om 21:53Ga dan eens naar de huisarts en laat naar longen en luchtwegen luisteren
ReagerenAngela17 oktober 2024 om 15:56Haii..
Reageren
Ik heb dat ook, net een telefoontje op trilstand.
Weet je inmiddels al wat het is?.Suzanna17 november 2024 om 22:39Ook ik heb hier geregeld last van.. meestal in de herfst/winter.. laatste dagen ook weer flink last van. Geen idee wat het is. Ik merk wel dat ik me dan slecht kan ontspannen en verkeerd ga adem halen. Het is absoluut geen hyperventilatie. Maar als het erg is en er wat angst bij komt, dan kan het er bij komen. Het voelt zeer irritant en af en toe lukt praten niet goed. Klinkt dan geknepen en benauwd. Hoe meer ik praat hoe erger het ook wordt. Als ik me zoveel mogelijk probeer te ontspannen dan trekt het langzaam weg. ’s Nachts bij echte rust heb ik er geen last van. Als ik net opsta ook nog niet, maar na een kwartier, halfuurtje zoiets begint het weer. Vibrerend, “hartkloppingen” boven in de borstkas, luchtwegen. Hoestprikkel, benauwd. Eerder veel onderzoeken gehad, maar kwam niks uit. Pufje hielp niks. Predison hielp niks. Vraag me echt af wat het nou is.
ReagerenChantal29 november 2024 om 20:46Ik heb hier.ook geregeld.last van. Weet.ook niet waar het vandaan komt. Duurt een paar.secondem en als ik dan hoest gaat het weg. Net of.je luchtpijp even dichtslaat.
ReagerenRoos27 december 2024 om 23:00Ik heb er ook last van vaak in de winter ja heeel irritant gevoel
Reageren
Ik schrik er echt vanJoey25 juli 2025 om 17:31Hier heb ik soms weken last van. In dit geval in de zomer. Ik heb het wel degelijk in de luchtpijp dat ik trillingen voel bij het ademhalen. Ik heb weliswaar chronische hyperventilatie en ik krijg dat als ik teveel slik or schaap met de keel. Ik weet niet zeker of het komt door de hyper maar dat is wel de enige verklaring anders dat ik te weinig drink en misschien de slijmvliezen geirriteerd/droog zijn
ReagerenAstrid1 augustus 2025 om 00:29Ik heb ook hetzelfde probleem. Ik ben naar de dokter geweest. Heb een capsule gehad voor maag. En moet na 2 weken weer als het niet helpt. Het helpt niet en is al bijna op.
Reageren
Ik drink genoeg water. Minimaal 2 liter per dag. Hartritme is ook prima. Ik kan ook niks vinden op internet. Ik ben echt radeloos. Het is ook geen symptoom van astma of klaplong.Am8 januari 2026 om 18:21Ik heb hier sinds afgelopen zomer ook last van nadat ik een heftige/stressvolle periode achter de rug heb. Het is een soort voelbare trilling/vibratie in de luchtweg. Ik voel het dagelijks 2 of 3x waarbij het een paar seconden aanhoudt en dan is het weer weg (nadat ik wat drink, mn keel schraap of probeer te ontspannen). Het beangstigt heel erg…
Reageren
Daarnaast ook veel last van pijn in mn nek/bovenrug waarvoor ik bij de fysio loop.
Mensen die hierboven ook gereageerd hebben die inmiddels weten wat het is en/of wat helpt ertegen? Hoor het graag!Jonathan11 januari 2026 om 21:37Ja ik heb een soort trilling of vibratie in de luchtpijp. Ik merk dit met ademhalen. Ik heb dit met enige regelmaat. Ik zelf meende dat het een hyperventilatie klacht was of in ieder geval gespannen spieren rondom de luchtpijp dat die trillingen veroorzaakt. Ik heb het weliswaar al weken last van nu. Toevallig ook een slikprobleen en een pijnlijke hals met name aan 1 kant. Ik ga morgen naar de huisarts.
ReagerenAm24 februari 2026 om 19:24Zijn er mensen onder deze topic die inmiddels al wijzer zijn geworden en dit willen delen???
Bij mij lijkt het gevoel van de trilling steeds erger te worden. Kno arts kon niks vinden met kijkonderzoek en een arts heeft geluisterd naar mn longen maar klonk allemaal goed. Voelt echt als een soort trilling laag in mn luchtweg/longen. Verder helemaal niet benauwd of iets. Lees nu veel over chronische hyperventilatie maar geen mensen die perse deze klacht hebben. Word er beetje moedeloos van.
Reageren
S’ nachts nergens last van en als ik opsta ook nog niet, later in de ochtend begint het.